Gender in Contemporary U.S. Culture. Asexuality in Representation and Reception.

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dc.contributor.author Filipová, Petra
dc.date 2017
dc.date.accessioned 2018-05-04T06:49:02Z
dc.date.available 2018-05-04T06:49:02Z
dc.date.issued 2018-05-04
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/145748
dc.description.abstract [eng] Since the beginning of the 21st century, asexuality has been a point of interest both for researchers and for the communities of people who have claimed this orientation. Having gained visibility in the past decade, some asexual characters have emerged on US television. Due to the relevance of fictional characters in popular culture as possible role models for the creation of people’s gender and sexual identities, it is necessary to examine the available representation of asexuality as a newly described sexual orientation. Asexual men have been chosen for the analysis for two reasons: first, based on the available research, it is predicted that sex has a greater impact on the creation of masculinities than the creation of femininities. Second, female asexual characters are mostly absent from current US television fiction. Through the application of theoretical knowledge on asexuality and masculinity, this thesis aims to examine how asexual men can create their identities on the basis of television role models, i.e. to answer the following research questions: Do asexual men face more difficulty in constructing their masculine identities than non-asexual men? Are asexual men forced to excessively employ those aspects of masculine identities that are not connected to sexuality to construct or reaffirm their masculinities, or do they perform heterosexuality in order to do so? Does television fiction of the 21st century offer asexual men role models for the creation of masculine identities? In order to answer these questions, theoretical sources on masculinity and asexuality are applied to the analysis of two television shows, The Big Bang Theory (2007-present) and Dexter (2006-2013). Both series feature a male protagonist who could be classified as asexual based on behavior, thoughts, or speech, and the comparison of characters in both sitcom and drama provides insight into the creation of asexual masculinities as presented in television.
dc.description.abstract [spa] Desde los inicios del siglo XXI la asexualidad ha sido una cuestión de interés para investigadores/as y para las comunidades de individuos que se adscriben a esta orientación. Gracias a la visibilidad ganada durante la última década, han comenzado a aparecer algunos personajes asexuales en la television estadounidense. Debido a la relevancia de los personajes de ficción en la cultura popular como posibles modelos para la creación de identidades de género y sexuales, se hace necesario examinar las representaciones disponibles sobre la asexualidad como una orientación sexual de reciente definición. Se ha elegido a los varones asexuales como objeto de análisis por dos razones: la primera, basada en la literatura sobre el tema, es que se supone que el sexo tiene un mayor impacto en la creación de masculinidades que en la de feminidades. La segunda, que en la ficción televisiva estadounidense actual apenas hay personajes femeninos asexuales. Mediante la aplicación de una serie de teorías sobre asexualidad y masculinidad(es), esta tesis tiene como objetivo examinar cómo los hombres asexuales podrían construir su identidad sobre la base de los modelos televisivos; es decir, se propone responder a las siguientes preguntas de investigación: ¿Tienen los hombres asexuales más dificultades para construir su identidad masculina que los no asexuales? ¿Se ven los hombres asexuales obligados a emplear los aspectos no relacionados con la sexualidad en su construcción o reafirmación de identidades, o por el contrario ejercen una heterosexualidad performativa para lograrlo? ¿Ofrece la ficción televisiva del siglo XXI modelos para la creación de identidades masculinas? Para contestar a estas cuestiones, las fuentes teóricas sobre masculinidad y asexualidad se aplican al análisis de dos series televisivas: The Big Bang Theory (2007-actualidad) y Dexter (2006-2013). Ambas tienen personajes protagonistas masculinos que pueden ser clasificados como asexuales en base a comportamientos, pensamientos/ideas o diálogos, y la comparación de éstos en una comedia de situación y un drama permite profundizar en la construcción de identidades asexuales tal cual se presenta en televisión.
dc.description.abstract [cat] Des dels inicis del segle XXI, l'asexualitat ha estat una qüestió d'interès per a investigadors/es i per a les comunitats d'individus que s'adscriuen a aquesta orientació. Gràcies a la visibilitat guanyada durant l'última dècada, han començat a aparèixer alguns personatges asexuals en productes de ficció televisiva nord-americana. A causa de la rellevància dels personatges de ficció en la cultura popular com a possibles models per a la creació d'identitats de gènere i sexuals, es fa necessari examinar les representacions disponibles sobre l'asexualitat com una orientació sexual de recent definició. S'ha triat els homes asexuals com a objecte d'anàlisi per dues raons: la primera, basada en la literatura sobre el tema, és que se suposa que el sexe té un major impacte en la creació de masculinitats que en la de feminitats. La segona, que en la ficció televisiva nord-americana actual no hi pràcticament personatges femenins asexuals. Mitjançant l'aplicació d'una sèrie de teories sobre asexualitat i masculinitat(és), aquesta tesi té com a objectiu examinar com els homes asexuals podrien construir la seva identitat sobre la base dels models televisius; és a dir, es proposa respondre a les següents preguntes de recerca: tenen els homes asexuals més dificultats per construir la seva identitat masculina que els no asexuals? Es veuen els homes asexuals obligats a emprar els aspectes no relacionats amb la sexualitat en la seva construcció o reafirmació d'identitats, o per contra exerceixen una heterosexualidad performativa per aconseguir-ho? Ofereix la ficció televisiva del segle XXI models per a la creació d'identitats masculines? Per contestar a aquestes qüestions, les fonts teòriques sobre masculinitat i asexualitat s'apliquen a l'anàlisi de dues sèries televisives: The Big Bang Theory (2007-actualitat) i Dexter (2006-2013). Ambdues tenen personatges protagonistes masculins que poden ser classificats com a asexuals sobre la base de comportaments, pensaments/idees o diàlegs, i la comparació d'aquests dins una comèdia de situació i un drama permet aprofundir en la construcció d'identitats asexuals pel que fa a la seva representació televisiva.
dc.format application/pdf
dc.language.iso eng
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights all rights reserved
dc.title Gender in Contemporary U.S. Culture. Asexuality in Representation and Reception. ca
dc.type info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.director Fernández Morales, Marta
dc.contributor.codirector Tomascíková, Slavka
dc.contributor.codirector Prieto Arranz, José Igor


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