[cat] La manera que té una comunitat d’entendre l’educació i la importància que li dóna, arrela en
les experiències escolars passades i presentes que han configurat les expectatives i oportunitats
dels seus membres. En aquest àmbit, defensem la informació com a element primordial per
tractar d’eliminar barreres que poden estar sustentades en transmissions culturals arrelades en
el passat, sense cap significació en el moment actual. Tenir una visió objectiva de la realitat,
establirà la possibilitat d’una intervenció encaminada a eliminar els prejudicis envers els grups
minoritaris, amb vista a aconseguir una interacció cultural basada en l’enriquiment mutu i que
sigui extrapolable des del context educatiu a la societat en general, és a dir una veritable
educació intercultural.
El treball que presentem a continuació pretén conèixer la realitat dels processos d’incorporació
d’alumnat d’origen estranger a les etapes d’educació infantil i primària del sistema escolar del
municipi d’Alcúdia, amb la finalitat de millorar-ne l’oferta d’oportunitats, evitar situacions de
desigualtat, i, conseqüentment, preveure guetos de difícil inclusió a la vida del municipi com a
possibles fonts de conflictes de futur. Per respondre de forma adient als reptes que la societat
multicultural planteja es requereix, en principi, una anàlisi detinguda del fenomen. A tal efecte,
s’ha realitzat una exploració quantitativa per a poder presentar les dades relatives a la presència
i evolució d’alumnat d’origen estranger en aquest municipi des del curs escolar 2011-12 fins al
2015-16, en funció de variables com percentatge respecte del total d’ alumnat, etapa, titularitat
de centre i nacionalitat. Així mateix s’ha fet una anàlisi dels valors i actituds que persegueix
l’educació intercultural, i que haurien d’estar presents en els documents dels centres educatius,
mitjançant la revisió de les programacions generals anuals (PGA) i l’aplicació de qüestionaris
als seus equips directius, per tal de recollir informació de tipus qualitatiu que respongui a les
distintes actuacions escolars que s’han dut a terme en el període d’estudi, els seus resultats i
avaluacions. Finalment tota la tasca emmenarà en unes propostes de millora a partir de les dades
i en base als resultats obtinguts.
[eng] How a community understands education and the importance that is given to it, lies in the past
and present school experiences that have shaped the expectations and opportunities of its
members. In this area, we defend information as a key element to try to eliminate barriers that
can be sustained by cultural transmissions from the past, with no significance at the present
time. Having an objective view of reality, will establish the possibility of interventions to
eliminate prejudices towards minority groups, to achieve cultural interaction based on mutual
enrichment, being also extrapolated from the educational context to society in general, for a
true intercultural education.
The work presented below seeks to know the reality of the processes of incorporation of foreign
students in the stages of infants and primary education in the school system of the municipality
of Alcudia, in order to improve opportunities, to avoid situations of inequality, and
consequently, to predict ghettos of difficult inclusion in the life of the town as potential sources
of future conflict. To properly respond to the challenges posed by multicultural society,
requires, in principle, a thorough analysis of the phenomenon. To this effect, a quantitative
exploration has been done in order to present data on the presence and evolution of foreign
students in this municipality from the academic year 2011-12 to 2015-16, depending on
variables as a percentage of to the total number of students, stage, centre ownership and
nationality. There has also been an analysis done of the values and attitudes that intercultural
education pursues, and that should be present in school documents, by reviewing the general
annual programming and by the application of questionnaires to the management teams, in
order to collect qualitative information that responds to different educational activities carried
out in the studying period, its results and evaluations. Finally, the work puts in a series of
proposals for improvement, based on the data and the results obtained.