[cat] Aquest treball presenta una proposta per millorar el nivell d’expressió escrita
dels alumnes d’educació secundària. Davant la constatació, d’una banda, que
la competència en comunicació lingüística esdevé essencial per al
desenvolupament intel·lectual i social de les persones i que, per tant, és
d’interès general assolir-ne un bon domini, i, de l’altra, que actualment el nivell
de redacció dels alumnes és molt baix, plantejam la necessitat que aquesta
competència rebi un tractament transversal. En efecte, la proposta que
presentam es basa en el convenciment que és necessària la implicació de tot el
cos docent per poder aconseguir aquesta fita, és a dir, que la millora de la
competència en comunicació escrita no ha de dependre exclusivament dels
professors de llengua. Amb aquest objectiu, hem dissenyat un pla estratègic
que pretén que l’expressió escrita es treballi des de totes les àrees del
currículum, amb la implicació i la coordinació de tots els professors del centre.
Pensam que és important que els ensenyants de les matèries no lingüístiques
se sentin acompanyats en aquesta tasca. Per això, el pla, a banda de la
corresponent justificació legal i pedagògica, inclou tot un seguit d’orientacions,
generals i específiques, sobre l’ensenyament de la llengua escrita, així com una
sèrie de pautes per avaluar els escrits dels aprenents. Aquestes instruccions es
donen tenint en compte tant les propietats textuals que caracteritzen els bons
escrits com el procés de composició escrita que segueixen els escriptors
experts, conceptes que s’expliquen detingudament a la primera part del treball.