dc.description.abstract |
[cat] Aquest projecte és una proposta per implantar la assemblea com a sistema
d’organització pels grups i cursos d’un centre de secundària. La seva intenció és
fomentar, potenciar i desenvolupar l’autonomia de l’alumnat, treballant el
pensament crític, el diàleg, la reflexió i la parla en públic. A més, gràcies a ella
s’obtindrien altres beneficis educatius, com la disminució de conflictes i l’augment
de la cohesió del grup.
El projecte proposa que tots els grups d’un centre d’educació secundària
constitueixin una assemblea i, a més, que cada curs també constitueixi una
assemblea. No obstant, també presenta la possibilitat de que cada centre creï
més assembles, si així ho creu necessari, i estengui el projecte a tota la comunitat
educativa. L’assemblea es planteja com a model organitzatiu i logístic dels grups
i, a més, com a espai per tractar temes transversals, més lligats a l’educació
ciutadana i la reflexió crítica. Es marquen les pautes a seguir per implantar el
model assembleari, tenint en compte sempre els recursos de que es disposa,
sobretot pel que fa al professorat, el qual constitueix una peça clau en la
proposta. Serà necessari disposar de suficient professorat motivat i format, o amb
ganes de formar-se en termes assemblearis, per tal d’engegar el procés.
Es repassen els antecedents més característics per després entrar en tot el fons
teòric del projecte: la importància i els beneficis que s’extreuen d’una educació
que es basa en l’esperit crític, la reflexió i el diàleg. Seguidament es presenta un
format assembleari pels centres: els horaris i espais, els professors necessaris,
els temes a treballar, els rols, la seva distribució en comissions, la rellevància del
consens, la coordinació de la comunitat educativa, etc. Tot això, sense deixar
d’analitzar els beneficis educatius que es deriven de la pràctica assembleària, les
competències bàsiques que es treballen, els seus efectes socials i el seu caràcter
interdisciplinari. |
ca |