[cat] En el present Treball de Fi de Màster (TFM) s’estudien diverses possibilitats de l’ús de
les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) aplicat a algunes metodologies
educatives, unes avantguardistes, com ara l’autoaprenentatge, i, d’altres, més tradicionals
com ara la classe magistral. Per tal d’adaptar-se a les necessitats de la societat actual, les
institucions s’han de flexibilitzar i desenvolupar vies d’integració de les TIC en els processos
de formació. També es fa necessari aplicar nous models conceptuals dels alumnes-usuaris
i fer canvis de rol en els professors i canvis administratius en les vies de comunicació i
amb la distribució i el disseny de l’ensenyament. S’ha fet un recorregut de recerca en
la literatura d’investigació, tant obres pedagògiques com articles d’investigació, per tal de
poder contextualitzar la realitat d’avui en dia a propòsit del compromís entre els dos aspectes.
Per una altra banda, s’ha fet una síntesis dels resultats més destacables d’un projecte
d’investigació en el que s’ha volgut analitzar el procés d’integració pedagògica de les TIC
en les pràctiques d’ensenyament-aprenentatge a un Institut d’Educació Secundària (IES) en
el qual s’han realitzat les pràctiques del màster en formació del professorat.