[cat] Amb la introducció de la LOMQE l’educació emprenedora i financera s’ha
convertit en una matèria específica dins de l’últim curs del primer cicle i l’últim
curs de l’educació secundària obligatòria.
El proper curs serà el primer any que s’oferirà la matèria d’Iniciació a l’activitat
emprenedora i empresarial a quart d’ESO. El currículum de l’assignatura indica
que el professor haurà d’implantar una metodologia que possibiliti als alumnes
experimentar de primera mà el concepte, la qual cosa s’aconsegueix mitjançant
l’aprenentatge basat en problemes, l’aprenentatge cooperatiu, l’aprenentatge a
partir de situacions de la vida real, la maximització de l’aprenentatge social, del
treball en xarxa, etc.
Per contribuir al desenvolupament del currículum he decidit crear un joc de
simulació social i empresarial en què els estudiants hauran de maximitzar una
funció de benestar social a partir del consum de béns que finançaran amb els
recursos obtinguts de la producció i venda d’algun dels béns disponibles al
mercat simulat.
La principal novetat que aporta aquest joc respecte dels existents rau en el fet
que la demanda deixarà de ser una variable exògena, que normalment
absorbeix tota o part de la producció en funció d’una relació matemàtica
desconeguda pels participants, per convertir-se en una variable endògena i que
dependrà del consum que facin els altres jugadors, de manera que els
productors, a més d’oferir els productes, n’hauran de negociar amb els seus
companys la venda.
He optat per aquesta fórmula perquè és una forma innovadora d’aconseguir un
aprenentatge actiu i significatiu, tant individual com en grup que reforça la
vinculació entre els alumnes i el desenvolupament de les habilitats socials
d’acord amb les competències definides al currículum.