[cat] Basta encendre la televisió i mirar les noticies per veure que, malgrat tots els
avanços del nostre temps, sobretot tecnològics, el sofriment i la bogeria
humana hi estan més presents que mai. Cada dia s’observen conflictes entre
persones, i entre aquestes i el nostre planeta. Ens trobem davant societats amb
els individus més cultes i formats de la història, però governades encara per
actituds egòtiques, carents d’empatia, de sensibilitat cap a les altres formes de
vida, i, en definitiva, d’una consciència per damunt les identitats il·lusòries que
hem anat construint, l’ego.
A les escoles, que són espais essencials per a la formació i creixement
personal, es treballa molt la ment pensant com a eina (resolent problemes,
llegint, memoritzant, etc.), però gairebé no es treballa la ment inconscient i
l’efecte que aquesta té a les nostres vides i, per tant, a la societat.
Aquest treball fi de màster pretén, per tant, introduir eines per treballar, des de
les aules, el creixement personal dels alumnes des de la consciència i
l’autoconeixement, de manera que siguin capaços de detectar actituds
d'inconsciència i desenvolupar la saviesa i sensibilitat necessàries per a, no
només participar en els avanços de la societat, sinó perquè aquests estiguin en
mans d’individus conscients que en puguin fer un ús en pro de la totalitat.
Aquestes disciplines o valors no s’haurien de treballar des d’una assignatura
específica, com ara valors ètics o les hores de tutoria, sinó des de totes les
assignatures, ja que en cas contrari es convertiria en una assignatura més a
superar i perdria tot el seu significat i valor. Es tracta per tant, de transmetre i
treballar consciència i autoconeixement de manera transversal, sigui quin sigui
el context on l’alumne es troba.
Pel desenvolupament d'aquest treball, s'analitzaran primerament els àmbits del
sistema educatiu que guardin relació amb el propòsit plantejat, a fi de detectar
mancances i factors a favor. Pel que fa a la proposta, s’elaborarà un decàleg de
directrius, consistent en un recull d’eines perquè els docents puguin incorporar
aquesta dimensió des de les seves assignatures en el dia a dia de les aules.