[cat] Aquest projecte pretén estudiar com els programes d’escolarització
compartida, mitjançant iniciatives socioeducatives, com és la del programa
ALTER, intenten donar resposta a la problemàtica del fracàs escolar que ens
trobem actualment a la nostra comunitat de les Illes Balears. En concret,
ALTER ofereix una nova oportunitat a l’alumnat en situació de risc d’exclusió
social o escolar al temps que pretén engrescar-lo de bell nou cap al sistema
educatiu i formatiu.
És molt important el treball de prevenció i integració que fan els
departaments d’orientació, però els recursos dels que disposen no són
suficients per atendre les necessitats d’aquest alumnat i amb les mesures
aplicades des del centre educatiu, no obtenen els resultats esperats. És per
això que el Programa ALTER és un programa valuós, d’integració social, que
ofereix una alternativa a les necessitats i interessos que presenten aquests
alumnes, a través d’una oferta formativa més práctica i dinàmica que els
prepara l’entrada al món laboral, on els alumnes desenvolupen habilitats
socials, normes de convivència, autoestima, autoconcepte, món laboral, ...
La finalitat d’aquest treball és descriure el perfil i la història dels alumnes
que acaben formant part del programa ALTER, recollir les valoracions que en
fan els usuaris del programa, el professorat i les famílies i establir orientacions
de millora que puguin ser útils per el departament d’orientació.
Amb aquest fi, s’han fet entrevistes en profunditat als alumnes del
programa ALTER per conèixer els itineraris que han tingut aquests alumnes, i
també s’han realitzat comparacions entre els diferents entrevistats, s’ha
realitzat un grup de discussió amb el professorat i s’ha passat un qüestionari de
satisfacció a les famílies, tot això per poder generalitzar els resultats obtinguts.