[cat] Consultant alguns documents relacionats amb els hàbits sexuals dels
adolescents espanyols es posa de manifesta que l‟educació en sexualitat als
centres educatius no cobreix les necessitats pròpies d‟aquesta etapa. L‟actual
currículum educatiu contempla la sexualitat humana en el primer cicle de
l‟educació secundària obligatòria i deixa a elecció dels docents la seva
impartició al primer o al tercer curs d‟aquesta etapa. De forma tradicional, la
temàtica de la sexualitat de les persones no s‟impartia fins al tercer curs i
sembla que existeix una tendència a mantenir aquesta dinàmica.
Els adolescents que cursen primer d‟educació secundària tenen entre 11 i 13
anys, edat en la qual es troben experimentant canvis físics i psicològics
importants que els predisposen a descobrir el món de la sexualitat. La
importància d‟educar en aquest aspecte radica en què els docents són sovint
l‟única figura de referència fiable de la qual disposen els alumnes, i més
referint-se a una temàtica tan envoltada de tabús com és el sexe. Es posa de
manifest així la importància d‟educar per a una sexualitat saludable just en el
moment en què els adolescents necessiten aquesta informació.
En aquest context, el present treball pretén realitzar una recerca bibliogràfica
sobre la importància d‟educar en sexualitat. També s‟analitzen les respostes
d‟una mostra d‟alumnes de primer curs a un qüestionari destinat a saber què
pensen, creuen i fan respecte a la sexualitat, tant pròpia com entesa en
general. Finalment, la part més significativa d‟aquest text consisteix en una
proposta didàctica per ser desenvolupada en el primer curs de l‟educació
secundària. El principal objectiu d‟aquesta proposta és oferir als alumnes
coneixements pràctics sobre com afrontar els dubtes relacionats amb el sexe.
Aquesta proposta no pretén profunditzar en tots els conceptes contemplats en
el currículum en quant a aquesta temàtica, sinó ser una primera presentació
entre els alumnes i la seva sexualitat.