dc.description.abstract |
[cat] El consum de drogues entre els adolescents és una de les problemàtics
més comuns d’avui en dia. Segons el Pla Nacional de drogues (PNSD), al
2014, un 78,9% dels joves d’entre 14 i 18 anys consumia alcohol a Espanya,
seguit pel tabac (38,4%) i per drogues il·legals com el cànnabis (29,1%). La
prevalença d’alcohol, tabac i altres drogues increment de forma ràpida de la
primera adolescència a la tardana, on l’edat mitja d’inici en el consum, al 2014,
es situava entre els 13 i els 16 anys i s’observa una tendència estable en la
seva evolució (PNSD, 2016). Degut a les altes dades de consum i a l’edat
crítica del mateix, els centres educatius i, dins d’ells els orientadors, juguen un
factor clau en la seva prevenció introduint la problemàtica dins el temes
transversals del currículum. En aquest treball es fa una recerca sobre la
implementació de programes de prevenció escolars de drogues a adolescents i
de les seves característiques, així com sobre les diferències trobades de
gènere. A més, un anàlisi d’una mostra d’adolescents de les Illes Balears per
veure l’estat del consum de drogues i les actituds dels adolescents cap a les
drogues d’aquest territori, així com les diferències de gènere per,
posteriorment, poder fer una proposta d’un programa de prevenció escolar de
drogues per adolescents amb coordinació dels orientadors basada en totes
dades. Una de les competències bàsiques de l’orientador és la prevenció, la
qual suposa una actuació de tipus proactiu, entenent el desenvolupament de
l’alumne com a procés continu i integral de la persona (Servei d’Atenció a la
Diversitat, 2017). L’orientador, mitjançant un anàlisi de les necessitats, pot
englobar dins el Pla d’Acció Tutorial (PAT) mesures enfocades a pal·liar de
forma preventiva les necessitats trobades. |
ca |