[cat] La museologia didàctica entén la institució museística des d’una vessant social,
amb el propòsit d’oferir educació, cultura i oci als diferents col·lectius socials i
grups d’edat. L’objectiu del museu didàctic va més enllà de l’exposició ritual
d’objectes i continguts, pretén comunicar-los i fer-los comprensibles per al
major nombre d’usuaris.
Una part significativa dels visitants actuals dels museus la conforma el
públic escolar. Les reformes del sistema educatiu, amb una progressiva
tendència al desenvolupament del patrimoni als curricula, però sobretot la seva
concreció a la programació dels centres educatius, ha fet que els museus i els
centres i conjunts patrimonials siguin concebuts com a centres per a l’educació.
En conseqüència, actualment constitueixen un dels principals destins de les
sortides didàctiques.
L’interés mutu entre les institucions museístiques i escolars ha donat lloc
a la necessitat d’establir una relació dels museus amb l’educació formal, que es
concreta en els seus canals de comunicació i en l’oferta de programacions
educatives per al públic escolar.
El Museu d’Història de Manacor és un referent cultural i patrimonial del
seu territori i un recurs didàctic de gran valor per als centres educatius de la
comarca. Tot i les seves limitacions, l’evolució recent del museu és un exemple
de la progressiva adaptació d’un museu local a les exigències educatives del
seu entorn. El treball que es presenta podria donar una passa més en aquest
sentit, mitjançant un programa educatiu adient a les característiques i
interessos de l’alumnat d’educació secundària obligatòria i de l’educació
reglada.