[cat] El treball que es presenta a continuació té la finalitat principal de demostrar que
és totalment possible canviar l’ensenyament tradicional de la llengua catalana –
fet normalment a partir de classes magistrals teòriques– per un metodologia
innovadora que permeti que els alumnes no només n’adquireixin coneixements
teòrics sinó que, a més, els sàpiguen posar en pràctica. Així, per poder
aconseguir-ho, proposam treballar concretament els continguts relacionats al
bloc 3 del currículum “Coneixement de la llengua” a partir d’una metodologia que
ens ofereix infinites possibilitats: la carpeta d’aprenentatge. D’aquesta manera,
hi haurà tres eixos principals que centraran aquest projecte: la necessitat de dur
a terme un enfocament comunicatiu en l’ensenyament i l’aprenentatge de llengua
a les nostres classes, la importància que té l’avaluació perquè els alumnes
puguin experimentar un procés d’aprenentatge processual i funcional i la
introducció de la carpeta d’aprenentatge com l’eina que pot fer possible que
s’arribi a l’ensenyament, l’aprenentatge i l’avaluació que desitjam. Finalment,
posarem en pràctica aquesta teoria a partir d’una proposta didàctica dirigida al
curs de 1r d’ESO que confirmarà que la metodologia elegida per treballar el
coneixement de la llengua permet que els alumnes experimentin un
aprenentatge més autònom, actiu, competencial i significatiu que quan s’estudia
de la manera tradicional.