[cat] En el present treball es pretén aportar una nova visió als docents sobre l’art per a que
puguin posar en marxa noves experiències artístiques en els centres educatius. La instal·lació
artística és la manifestació pròpia de l’art contemporani que s’ha utilitzat per a contextualitzar
les propostes, ja que permeten unir art i educació fent una simbiosi perfecta. Per aquest motiu,
es proposen cinc instal·lacions artístiques amb un mateix eix comú, l’experimentació amb la
llum i l’ombra. Algunes d’aquestes propostes s’han dut a terme la pràctica al CEIP Es Puig
(Lloseta), escola que es basa en un metodologia activa i viva amb ambients d’aprenentatge.
En les instal·lacions artístiques els infants són els principals protagonistes, s’endinsen
dins les diferents propostes d’aprenentatge interactuant amb l’obra a través del joc lliure. Amb
el joc, els infants descobreixen i experimenten les possibilitats del material, de l’espai al qual
es troben i del seu propi cos. En canvi, l’adult és qui prepara l’espai i els materials, fa de referent
i acompanya el joc dels alumnes, observant, enregistrant i avaluant l’experiència.
[eng] The aim of the project is to provide a new vision of art to teachers so that they can fulfil
artistic experiences in educational centers. An artistic installation is the manifestation of
contemporary art that has been used to contextualize the proposals, as they allow a perfect union
of art and education. For this reason, five artistic facilities that share a common theme, the
experimentation with light and shadow, are proposed. Some of these proposals have been put
into practice at the CEIP Es Puig (Lloseta), a school that is based on an active and lively
methodology with learning environments.
In these facilities the children are the main protagonists, they get involved in different
learning proposals interacting with the artwork through free play. During the game, children
discover and experience the possibilities of the material, the space and their own body.
Furthermore, the adult is the one who prepares the space, the materials and becomes a
companion throughout the game, observing, recording and evaluating the experience of the
children.