[cat] En el present treball s’ha abordat la problemàtica de la relació família-escola des d’una òptica sistèmica i ecològica, entenent que aquesta relació és un punt clau en el desenvolupament de l’infant escolaritzat. La metodologia utilitzada ha estat la investigació bibliogràfica i la reflexió sobre sa pròpia pràctica docent. De la investigació se n’ha extret la necessitat de que els docents dediquin esforços a la relació amb les famílies, s’ha establert que les famílies tenen un lloc primordial a l’educació dels seus fills i s’ha conclòs què, perquè l’infant pugui desenvolupar-se correctament cal establir-hi vincle i per establir aquest vincle es imprescindible establir-lo prèviament amb les famílies ja què els infants son part indissoluble d’aquestes. Per tant, en el treball es proposa que l’escola ha de posar en marxa tots els mecanismes que té al seu abast per que el vincle família escola funcioni, incloent els pares dins l’espai escolar, dins els temps del dia a dia i oferint-los moments d’intercanvi suficients i eficients. En base a això s’han desenvolupat 16 propostes concretes com a eines per al professorat per tal de treballar amb les famílies des de la coeducació, la cooperació, el no judici i el diàleg.
[eng] In this paper, the problem of family-school relationship has been addressed from a systemic and ecological perspective, understanding that this relationship is a key point in the development of school children. The methodology used was bibliographical research and reflection on the own teaching practice. The research concludes that is necessary for teachers to devote efforts to the relationship with families, it has been established that families have a primary place in the education of their children and the conclusion of the document is, in order to develop a child correctly, the necessity to establish a link. To establish this link, is essential to establish it previously with the families because the children are an indissoluble part of them. Therefore, in this paper, it is proposed that the school should put in place all the available mechanisms to achieve the family-school relationship, including parents in the school space, in daily time and offering them sufficient and efficient exchange moments. Based on this, this paper develops 16 specific proposals such as tools for teachers to work with families from coeducation, cooperation, non-judgmental and with a dialogue way.