[cat] La cooperació ha format part de l’actualitat de totes les lleis educatives dels últims 25 anys i la resposta habitual de la majoria dels docents ha estat la inclusió de simples jocs cooperatius en jornades o ocasions puntuals. La tendència actual en educació física és l'anomenada Pràctica basada en Models, un dels quals és l'Aprenentatge Cooperatiu. Més encara, aquest ha passat de ser un model d'ensenyament a un Model Pedagògic en el qual es té en compte la interdependència de l'aprenentatge, l'ensenyament, el contingut i el context. En aquest plantejament, docent i discents actuen com co-aprenents per enfortir el procés. Un pas endavant plantejat en els darrers anys ha estat la hibridació de models per maximitzar els seus efectes sobre la base de les sinergies que es poden crear entre ells. En aquest marc, l'Aprenentatge Cooperatiu emergeix com un representant destacat, ja que les seves característiques li fan encaixar a la perfecció amb altres models. En aquest article repassem l'Aprenentatge Cooperatiu com a model pedagògic i presentem com pot hibridar amb els models d'Educació Esportiva, Comprensiu d'iniciació esportiva (TGfU), Responsabilitat Personal i Social i Educació-Aventura. La hibridació de models pedagògics permet als docents adaptar les seves classes a les característiques canviants del context escolar, acostant l'assignatura d'educació física a les veritables necessitats i interessos dels estudiants del segle XXI. És l'hora de passar dels jocs cooperatius puntuals a l'Aprenentatge Cooperatiu com a model pedagògic de referència.
[eng] Cooperation has been one of the key elements of all the educational laws over the last 25 years, and the standard response of the majority of teachers has been the inclusion of cooperative games on special occasions. Models-based Practice is the current tendency in physical education, and Cooperative Learning is one of those models. Furthermore, it has evolved from an instructional model to a Pedagogical Model, which considers the interdependence of learning, teaching, subject matter and context. Within this framework, teachers and students act as co-learners to strengthen the whole process. A step ahead has been the hybridization of models to maximize their effects based on their synergies. In this context, Cooperative Learning emerges as a strong example because its traits fit perfectly with other models. In this article we review the idea of Cooperative Learning as a pedagogical model, and we show how it can be hybridized with other models: Sport Education, Teaching Games for Understanding, Teaching for Personal and Social Responsibility and Adventure Education. The hybridization of models allow teachers to adapt their classes to the shifting school contexts, bringing physical education closer to the real needs and interests of XXI century students. It is the time to move from cooperative games to Cooperative learning as the benchmark pedagogical model.e.