Análisis de la figura del Auxiliar Técnico Educativo (ATE) desde una perspectiva inclusiva

Show simple item record

dc.contributor Rosselló Ramon, Maria Rosa
dc.contributor.author Chover Corberá, Laura
dc.date 2018
dc.date.accessioned 2019-01-30T08:27:23Z
dc.date.issued 2018-01-04
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/148890
dc.description.abstract [spa] En este entorno cambiante, el modelo educativo inclusivo se va imponiendo cada vez con más fuerza como opción para que la escuela pueda adaptarse y atender las necesidades que esta sociedad demanda. Este hecho, además, ha provocado que en los centros educativos confluyan perfiles profesionales cada vez más diversos, que deberán trabajar colaborativamente para poder ser optimizados como recursos y facilitar la inclusión de todo el alumnado. Uno de los profesionales de la escuela, que es muy poco visible para la sociedad y que es nuestro objeto de estudio, es el Auxiliar Técnico Educativo (ATE). Mediante entrevistas a 8 de estos profesionales que desarrollan su labor en las Islas Baleares, hemos podido comprobar que su perfil es escasamente conocido y no se ajusta a las demandas y realidades de las escuelas, lo que supone desaprovechar un valioso facilitador para la inclusión. Frente a esta realidad, se hacen propuestas para generar respuestas inclusivas y mejorar la situación de las ATE, como implementar una cultura de trabajo basada en la colaboración de todos los profesionales y redefinir la figura del ATE ajustándola a la escuela del siglo XXI. ca
dc.description.abstract [cat] En aquesta societat canviant, el model educatiu inclusiu es va imposant cada vegada amb més força com opció per a que l’escola s’adapti i atengui les necessitats que aquesta societat demanda. Aquest fet, a més, ha provocat que als centres educatius conflueixin perfil professionals cada vegada més diversos, que hauran de treballar col·laborativament per a poder ser optimitzats com recursos i facilitar la inclusió de tot l’alumnat. Un d’aquests professionals, que és molt poc visible per a la societat i és el nostre objecte d’estudi, és l’Auxiliar Tècnic Educatiu (ATE). Mitjançant entrevistes a 8 d’aquests professionals que porten a terme la seva tasca a les Illes Balears, hem pogut comprovar que el seu perfil és escassament conegut i no s’ajusta a les demandes i realitats de les escoles, el que suposa desaprofitar un valuós facilitador per a la inclusió. Davant d’aquesta realitat, es fan propostes per a generar respostes inclusives i millorar la situació de les ATE, com implementar una cultura de treball basada en la col·laboració de tots els professionals i redefinir la figura del ATE ajustant-la a l’escola del segle XXI ca
dc.description.abstract [eng] In this changing environment, the inclusive educational model is increasingly being enforced as an option to build an school able to attend the needs that the current society demands. This fact has caused that many different professional profiles converge at the schools. All of them should work collaboratively to be optimized as resources and to facilitate every pupil’s inclusion. The assistant teachers (known in Spain as Auxiliar Técnico Educativo) are one of those professionals that are not visible for many part of the society and that is our object of study. We have interviewed 8 assistant teachers that are working in the Balearic Islands. These interviews had shown that their professional profile is mostly unknown and does not fit the present school demands and reality. Consequently, we can affirm that this personal resource, that has a lot of potential of being an enabler of inclusion, is not being optimized. Regarding to this situation, the aim of this study is to build inclusive responses and to make proposals to improve the assistant teachers’ situation such as applying a working culture based on collaboration and redefining their professional profile fitting it to the XXI century’s school. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso spa ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 371 - Organització i gestió de l'educació i de l'ensenyament ca
dc.title Análisis de la figura del Auxiliar Técnico Educativo (ATE) desde una perspectiva inclusiva ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2018-12-20T09:26:43Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2050-01-01
dc.subject.keywords Educación inclusiva
dc.subject.keywords Apoyo colaborativo
dc.subject.keywords Auxiliar Técnico Educativo
dc.subject.keywords Educació inclusiva
dc.subject.keywords Suport col·laboratiu
dc.subject.keywords Auxiliar Tècnic Educatiu
dc.subject.keywords Inclusive education
dc.subject.keywords Collaborative support
dc.subject.keywords Assistant teachers
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics