[eng] Adolescence is a particularly vulnerable time in terms of the possible onset of drug abuse, with an increased risk in the case of minors from socially disadvantaged families. Selective family-based drug prevention programmes seek to empower families by providing the necessary tools and skills for parents to manage relations with their adolescent children. The aim of this study was to analyse the resulting dynamics of 69 vulnerable families who completed a Family Competence Programme (FCP) for adolescents aged between 12 and 16. For this purpose, a k- means cluster analysis was conducted, leading to the identification of four clusters characterised by different types of family dynamics, based on the scores of the KK-Children Questionnaire and BASC (Behaviour Assessment System for Children). Each cluster was named accordingly: improvable skills, poor organisation, poor communication, and competent. From the analysis, it can be concluded that the observed differences in family dynamics are not dependent on the families' level of vulnerability or structure, but rather on their acquired skills. In conclusion, the profiles and family dynamics of families at risk with access to programmes like the FCP are dependent on their parental and family skills. [spa] La adolescencia es un momento particularmente vulnerable en cuanto a la posible aparición del uso indebido de drogas, con un mayor riesgo en el caso de los menores provenientes de familias socialmente desfavorecidas. Los programas selectivos de prevención de drogas basados en la familia buscan capacitar a las familias proporcionándoles las herramientas y habilidades necesarias para que los padres gestionen las relaciones con sus hijos adolescentes. El objetivo de este estudio fue analizar las dinámicas resultantes de 69 familias vulnerables que completaron el Programa de Competencia Familiar (PCF) para adolescentes de entre 12 y 16 años. Para ello, se realizó un análisis de conglomerados k-means, que condujo a la identificación de cuatro conglomerados caracterizados por diferentes tipos de dinámicas familiares, basados en los puntajes del KK-Children Questionnaire y BASC (Sistema de Evaluación del Comportamiento para Niños). Cada grupo fue nombrado en consecuencia: habilidades mejorables, organización deficiente, comunicación deficiente y competente. A partir del análisis, se puede concluir que las diferencias observadas en la dinámica familiar no dependen del nivel de vulnerabilidad o estructura de las familias, sino de las habilidades adquiridas. En conclusión, los perfiles y las dinámicas familiares de las familias en riesgo con acceso a programas como el PCF dependen de sus habilidades parentales y familiares.