[cat] El present treball ofereix una radiografia actual de les possibilitats educatives
del fenomen conegut com homeschooling o educació a casa a l’Estat espanyol.
Es comença per la seva conceptualització bàsica i un resum de l’evolució
històrica des d’un punt de vista global, i tot seguit s’explica la controvèrsia que
pateix a dia d’avui el fenomen a l’Estat espanyol. A continuació, s’assenyalen
els motius a favor i en contra d’aquesta pràctica educativa, amb testimonis
reals, tant des de dins l’esfera del homeschooling com de les principals veus
crítiques, i se’n descriuen els avantatges i inconvenients potencials.
Seguidament, s’estudien les característiques de les famílies espanyoles que
eduquen els seus fills a casa, la forma en què s’organitzen i algunes de les
alternatives a mig camí entre el homeschooling i l’escolarització que tenen al
seu abast. S’intenten assenyalar, també, les implicacions d’aquest fenomen a
les Illes Balears i a Menorca. En darrer lloc, es defensa que existeixen motius
comuns entre els partidaris del homeschooling i els partidaris de la innovació
educativa a les aules, i s’ofereixen les conclusions del treball.
[eng] In this paper we offer a current radiography of the educational possibilities of
the phenomenon known as homeschooling or education at home in Spain. We
begin with its basic conceptualization and a summary of its historical evolution
from a global point of view, and the controversy of the phenomenon in Spain is
explained. Then, the reasons for and against this educational practice are
presented, with actual testimonies, from the field of homeschooling and from the
main critical voices, describing the potential advantages and disadvantages.
Next, we study the characteristics of the Spanish families that educate their
children at home, the way in which they are organized and some of the
alternatives halfway between homeschooling and schooling that they have at
their disposal. We also try to point out the implications of this phenomenon in
the Balearic Islands and Menorca. Lastly, it is argued that there are common
reasons among those in favor of homeschooling and supporters of educational
innovation in classrooms, and we offer the work conclusions.