[cat] Els comportaments, necessitats i interessos dels alumnes han anat canviant amb
els anys i, de la mateixa manera, és necessari que evolucioni també l’educació.
Aquesta no pot romandre inalterable, amb classes magistrals que centren el
protagonisme en el professor, sinó que és necessari que s’incloguin
progressivament noves metodologies en les quals l’alumne sigui el protagonista
i participi activament en el seu procés d’ensenyament-aprenentatge. Una
d’aquestes metodologies i la que es tracta en el present treball és l’aprenentatge
basat en els jocs (ABJ), que se centra en el potencial que poden tenir els jocs
aplicats a l’ensenyament de les matemàtiques.
Per començar amb la investigació, es realitza un recorregut per la història de les
matemàtiques en el qual es posa de manifest la component lúdica que ha tingut
des de sempre aquesta matèria. Seguidament, es fa una revisió teòrica de l’ABJ
i de la importància que poden arribar a tenir els jocs en el desenvolupament
integral dels alumnes i en la seva motivació cap a l’assignatura, sempre que
estiguin seleccionats en funció d’unes metes i objectius didàctics ben plantejats.
Un cop s’ha establert el marc teòric, es presenten una sèrie d’estudis realitzats
sobre el funcionament d’aquesta metodologia i es particularitza en el cas
d’Eivissa, realitzant un estudi estadístic per conèixer l’impacte d’aquesta
metodologia entre els professors de matemàtiques de l’illa. Posteriorment, es
desenvolupa la proposta: partint d’una sèrie de continguts presents en l’actual
currículum de matemàtiques de primer d’ESO, es presenten diversos jocs
mitjançant els quals els alumnes poden descobrir aquests continguts per ells
mateixos o consolidar-los, fent que així l’aprenentatge sigui més significatiu.
Finalment, es detecten una sèrie de limitacions que pot arribar a tenir l’ABJ i es
conclou amb una valoració general sobre la metodologia i l’aplicabilitat
d’aquesta.
[eng] Students’ behavior and interests have changed over the years and,
consequently, education must also change. It can’t remain unalterable, with
master classes focused on the teacher, but it is necessary to progressively
include new methodologies focused on the students, whereby they could actively
participate in his own learning process. In the present paper, we are going to
study one of these methodologies: game-based learning (GBL) applied to
mathematics teaching.
To begin with the research, we start studying the recreational component that has
always been present in the history of mathematics. This is followed by a
theoretical review of GBL, in which we highlight the importance of games in the
integral development of students and in their motivation, as long as games are
selected according to some educational goals. Once we have examined the
theoretical framework, we synthesize results from some studies on the
effectiveness of educational games, carrying out a statistical study in order to
know the impact of this methodology in the particular case of Ibiza. After that, we
list several games based on the current curriculum of first-year mathematics in
Secondary Education. Using these games, students could discover and
consolidate mathematical concepts by themselves, so that the learning process
become more meaningful. Finally, a series of limitations are detected, and we
conclude with a general assessment of this methodology and its applicability