Big data in tourism: A case study of an intermediary company of the Balearic Islands

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dc.contributor.author Simonet Espina, Juan
dc.date 2019
dc.date.accessioned 2019-06-21T11:45:40Z
dc.date.available 2019-06-21T11:45:40Z
dc.date.issued 2019-06-21
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/149511
dc.description.abstract [eng] This paper attempts to provide insights about the relevance of big data in decision-taking decisions in the tourism sector. This case study is based on the analysis of “big data” from a major intermediary company of the Balearic Islands. Due to the lack of literature on analysing transaction data, this paper aims to prove the usefulness of this data, by analysing the transaction data of new mapped properties. Thus, this study will study the profitability of mapping properties. In order to do this analysis, the research focuses on the static data of the intermediate and one of its clients and the transaction data, related to the new mapped properties, occurred between them. First, by analysing the static data of two companies interconnected, the main finding is that once the core of the clients is understood by the intermediate, the intermediate can optimize the selection of product provided to the clients, thus optimizing the sales results. Second, by analysing the transaction data obtained from the new mapped properties. The main finding is that mapping is really profitable and that this procedure requires some training and learning from both sides. The clients need to time to introduce the properties in their portfolios and the intermediate need to precisely choose the properties to be mapped. Based on this analysis, I will suggest the intermediate to use this case study as an incentive for others clients to map properties more often with them. Moreover, the intermediate could change its strategy and expand the inventory and mapping optimization department, in order to perform more crosschecks ca
dc.description.abstract [spa] Este trabajo proporciona una mayor comprensión sobre la relevancia de los datos masivos o macrodatos en el proceso de toma de decisiones relacionadas con el sector turístico. Este estudio se basa en el análisis de datos masivos recogidos en una empresa del sector intermediario con sede en las Illes Balears. Debido a la falta de literatura sobre los macrodatos resultantes de las transacciones, este trabajo buscar rellenar ese campo de análisis, mediante el estudio de datos sobre las transacciones llevadas a cabo con producto mapeado en los diferentes cotejos, con el fin de demostrar la enorme utilidad e importancia que tienen para las empresas del sector. Por ese motivo, el trabajo estudia la rentabilidad de mapear propiedades. Para llevar a cabo este análisis, el estudio está basado en los datos estáticos de un intermediario y uno de sus clientes y los datos dinámicos, sobre transacciones, resultantes de la actividad de compra y venta de propiedades mapeadas. Desde el punto de vista del análisis de los datos estáticos, la observación más relevante es que una vez realizado el estudio, el intermediario es capaz de identificar los puntos clave de la estrategia del cliente y poder optimizar así el producto que debe mapear. Por otro lado, si observamos los datos dinámicos podemos concluir que el proceso de mapear es muy beneficioso para los intermediarios, dado que puede generar grandes beneficios en poco tiempo, aunque dicho proceso requiere de cierto tiempo de aprendizaje. Dado que el cliente necesita introducir las nuevas propiedades mapeadas en su porfolio y el intermediario debe aprender a optimizar la selección del producto a mapear. Según los datos obtenidos, sugeriría al intermediario utilizar este estudio como incentivo para que otros clientes mapeen con la empresa. Además, visto el potencial de optimizar los mapeos, la compañía debería plantearse expandir el departamento para poder procesar mayor cantidad de datos. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso eng ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 338 - Situació econòmica. Política econòmica. Gestió, control i planificació de l'economia. Producció. Serveis. Turisme. Preus ca
dc.subject.other Mapping ca
dc.subject.other Big data ca
dc.subject.other Crosscheck ca
dc.subject.other Data transfer cost ca
dc.subject.other Macrodatos ca
dc.subject.other Cotejar ca
dc.subject.other Coste de transferencia de datos ca
dc.title Big data in tourism: A case study of an intermediary company of the Balearic Islands ca
dc.type info:eu-repo/semantics/bachelorThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.tutor Trosster, Victor Emilio


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