dc.description.abstract |
[cat] Aquest treball es centra en l’estudi dels factors educatius que són claus per a
determinar la conductes de millora o empitjorament del resultats acadèmics
dels alumnes durant el seu procés d’aprenentatge dins els centres educatius.
Una societat com l’actual on les necessitats a respondre són infinites, es fa
necessari el requeriment d’un estudi exhaustiu sobre l’estat del nostre sistema
educatiu. Resulta imprescindible tenir en compte quins són els eixos sobre els
quals gira la nostra societat actual, ja que afecten directament i indirectament
als problemes que pateix l’educació.
La tendència a homogeneïtzar normes, pautes, metodologies no fan altra cosa
que provocar processos de segregació cada vegada més marcats. Les
polítiques educatives i socials intenten, en principi, disminuir les desigualtats
socials, però com podem avaluar els impactes d’una política educativa sobre
aquestes desigualtats? (Tarabini i Clement, 2006). I com afecten al fracàs o a
l’èxit escolar?
Com s’ha publicat en els últims estudis PISA, existeixen desigualtats en els
resultats acadèmics dels alumnes. Aquestes venen donades per múltiples
variables, individuals i acadèmiques, que caldria analitzar i estudiar. Es tendeix
a atribuir com a única causa del fracàs escolar al propi alumne, condicionat per
una sèrie de variables personals i contextuals (culturals, socioambientals,
socioeconòmics), però el fracàs també pot referir-se a la pròpia institució
escolar. Llavors, seria útil preguntar-se per què tantes escoles estan fracassant
amb tants nens/es (González-Pienda y Núñez, 2002).
Tenint això present, es plantegen en aquesta recerca les següents preguntes:
quins elements educatius afavoreixen l’èxit escolar? Quins són els factors que
un centre educatiu ha de potenciar per esdevenir un centre eficient i afavorir
l’obtenció de millors resultats acadèmics dels seus alumnes? |
ca |