[cat] Ens trobem en un context cultural en el que l’illa de Menorca ha presentat
davant del Comitè del Patrimoni Mundial de la UNESCO una selecció de
jaciments arqueològics representatius de la Menorca Talaiòtica com a bé
material per ser considerat patrimoni mundial de la humanitat.
D’altra banda, pel que fa el context educatiu, els centres d’ensenyament
utilitzen el treball per projectes com a eina pedagògica innovadora útil per
motivar l’alumnat i aconseguir aprenentatges significatius.
Tenint en compte aquests dos contextos d’actualitat, aquest TFM proposa un
ABP (Aprenentatge Basat en Projectes) de l’assignatura de biologia (amb
petites aportacions d’anglès i història).
Es pretén treballar continguts del bloc de la salut i la malaltia (anatomia i
fisiopatologia) del currículum de 3r d’ESO mitjançant l’estudi de les malalties
dels menorquins talaiòtics a través dels ossos així com altres factors influents
en la morbilitat i la mortalitat. S’analitzaran els hàbits influents en la salut dels
primers menorquins i en la dels menorquins actuals.
La proposta inclou: disseny del projecte, continguts del currículum,
competències que es treballen, avaluació, seqüenciació i temporització etc.
[spa] Nos encontramos, en un contexto cultural, en el que la isla de Menorca ha
presentado al Comité del Patrimonio Mundial de la UNESCO una selección de
yacimientos arqueológicos, representativos de la Menorca Talayótica, como
bien material para ser considerado patrimonio mundial de la humanidad.
Por otra parte, en el contexto educativo, los centros educativos utilizan el
trabajo por proyectos como herramienta pedagógica novedosa útil para motivar
al alumnado y conseguir aprendizajes significativos.
Entre estos dos contextos de actualidad, este TFM propone un ABP
(Aprendizaje Basado en Proyectos) de la asignatura de biología (con pequeñas
aportaciones de historia e inglés).
Se pretende trabajar contenidos del bloque de la salud y la enfermedad
(anatomia y fisiopatologia) del currículum de 3º de ESO mediante el estudio de
las enfermedades de los menorquines talayóticos así como algunos factores
relacionados con la morbilidad y la mortalidad. En definitiva, se analizarán
algunos de los hábitos influyentes en la salud de los primeros menorquines y
en la de los menorquines actuales.
La propuesta incluye: diseño del proyecto, contenidos del currículum,
competencias a trabajar, evaluación, secuenciación y temporización etc.
[eng] We are in a cultural context in which the Menorca island has presented to the
UNESCO World Heritage Committee a selection of archaeological sites that are
representative of the Talaiotic Menorca as a material asset to be considered
World Heritage of Humanity.
On the other hand, in the educational context, the educational centers use
project based learning as a useful innovative pedagogical tool useful to motivate
students and achieve meaningful learning.
Given these two current contexts, this TFM proposes a PBL (Project Based
Learning) biology subject (with some contributions in english and history). It is
intended to work on the contents of health and disease (anatomy and
pathophysiology) of the 3rd year of ESO by studying the diseases of the
talaiotic menorquians through the bones and other factors influencing morbidity
and the mortality. The habits that influenced first Menorquian people’s health be
analyzed.
This proposal includes: design of the project, contents of the curriculum, skills
that are dealt with, evaluation instruments etc.