[cat] Des de fa més de dues dècades, el nostre sistema educatiu es troba en un procés
de transformació i renovació intensos. Els grans canvis socials i els nous
paradigmes que imposa l’era digital, fan necessari que des de la comunitat
educativa s’afrontin aquests nous reptes, a fi i efecte de encapçalar l’esperit de
adequació i reforma.
Són moltes les dificultats que s’han hagut de superar i en queden moltes d’altres
encara per eliminar en aquest camí. Un dels principals és la provinença d’un tipus
ensenyament de caire exclusiu i dominat per metodologies desfasades, on la
classe magistral es l’única possible i el professor es situa com a protagonista del
procés d’ensenyament-aprenentatge. Davant d’aquest anacronisme, s’han anant
desenvolupant enfocaments innovadors, com els que aposten per l’ensenyament
de disciplines diverses d’una manera integrada. STEAM (acrònim en anglès de
Science, Technology, Engineering, Arts & Maths) és una d’aquestes noves
perspectives per donar una resposta als presents desafiaments educatius.
Així doncs, després de fer una contextualització de la situació actual a l’àmbit de
les Illes Balears en referència als models d’ensenyança integrada, es fa una
proposta didàctica consistent en la implementació d’un projecte per dissenyar
una Smart City (desenvolupant els seus estàndards) desenvolupant-lo al lloc on
es trobi el centre educatiu, dins el marc de referència STEAM.
Aquest projecte es destinaria a un grup (o grups) de 4t d’ESO d’un centre
qualsevol de les Illes Balears, i ocuparia el darrer trimestre del curs. És d’especial
rellevància estudiar la caracterització del citat grup per tal d’aconseguir una
compatibilitat total entre l’enfocament STEAM i el marc curricular vigent, amb
totes les dimensions i aspectes derivats que això pugui implicar.