[eng] Introduction: Little is known about the processing of facial expressions in chidren
with cerebral palsy. The aim of this study was to investigate both if children with
cerebral palsy have a similar emotional regulation and emotional knowledge with
healthy children. The Emotion Matching Task (EMT) and the Emotion Regulation
Checklist (ERC) are reliable tools for a valid assessment of emotion knowledge in
children. Methods: Prospective randomized study with two groups, one group of
45 healthy children (tipically developing children) and another group of 36 children
with cerebral palsy both aged between 8-15 years. Both groups completed the
EMT test in situ and their parents completed de ERC test. Results: Children with
cerebral palsy had in general lower scores at EMT and ERC tests than healthy
children, unless part 1 of EMT (expression matching) and emotional lability of
ERC. Conclusions: Children with cerebral palsy have deficits in emotion recognition and regulation. Results from this study may foster interventions aimed at a
better understanding of the limitations on emotion knowledge in children with cerebral palsy and therefore at reducing the risk of their social exclusion.
[spa] Introducción: Poco se sabe sobre el procesamiento de las expresiones faciales en niños con parálisis cerebral. El propósito de este estudio fue investigar si los niños con parálisis cerebral tienen una regulación emocional
y un conocimiento emocional similar a los niños sanos. El test de Emoción
Tarea Coincidente (EMT) y la Lista de Regulación Emocional (ERC) son herramientas fiables para la evaluación válida de las emociones en niños con
parálisis cerebral. Métodos: estudio aleatorio potencial con dos grupos, uno
de 45 niños sanos (niños en edad de desarrollo normal) de entre 8-15 años
y otro de 36 niños con parálisis cerebral de la misma edad. Ambos grupos
completaron el test de EMT in situ, y los padres completaron el test de
ERC. Resultados: los niños con parálisis cerebral puntuan en general peor
en EMT y ERC que los chicos sanos, menos en la parte 1 del EMT (expresión coincidente) y la labilidad emocional en el ERC. Conclusiones: Los niños con parálisis cerebral tienen déficits en reconocimiento de la emoción y
su regulación. Los resultados esperados de este estudio pueden fomentar
intervenciones encaminadas a un mejor entendimiento de las limitaciones
del conocimiento emocional en niños con parálisis cerebral y por consiguiente de reducir el riesgo de su exclusión social.