[cat] L’augment de polítiques familiars i l’alta implicació de les famílies en els serveis
d’atenció a la infància, ha propiciat la implantació d’un nou model en el qual els
professionals reconeixen les fortaleses de les famílies, convidant-les a participar
de forma activa durant tot el procés. Aleshores, en el present treball es tracta de
fer una recerca bibliogràfica a partir de diferents fonts i bases de dades per
explicar alguns conceptes i continguts relacionats amb l’Atenció Primerenca
(AP). En aquest s’analitza la història i l’evolució de l’AP, s’identifiquen els
elements més significatius del Model centrat en la Família i els Entorns Naturals
i finalment, s’aprofita per conèixer l’aportació que en fa McWilliam sobre aquest
mètode d’intervenció. El model es defineix per la col·laboració i participació
equitativa entre professionals i família, utilitzant les habilitats, experiència i
coneixements d’ambdós. Per tant, estem parlant d’una intervenció on l’objectiu
és enfortir el funcionament familiar. Les evidències indiquen que les pràctiques
centrades en la família obtenen millors resultats tant per pares com infants, així
doncs són les més demandades per complir les expectatives de les famílies
incidint directament en la millora de la qualitat de vida familiar.
[eng] The increase in family policies and the high involvement of families in childcare
services has led to the implantation of a new model in which professionals
recognise the strengths of families, inviting them to participate actively throughout
the process. On that account, this paper attempts to do a bibliographic research
from different sources and databases to explain some concepts and contents
related to Early Attention (EA). In this dissertation, the history and evolution of
the EA is analysed, the most significant elements of the family-centered model
and the Natural Environments are identified, and finally, it is used to know the
contribution of McWilliam in this method of intervention. This model is defined by
the collaboration and equitable participation of professionals and family, using the abilities, experience and knowledge of both. Therefore, we are talking about an
intervention where the objective is to strengthen family functioning,
empowerment. Evidence indicates that family-centered practices get better
results for both parents and children, and thus, they are the most demanded to
meet families' expectations, with direct impact on improving the quality of family
life.