[cat] Durant els darrers anys, gràcies a l'aparició de les noves tecnologies, molts de científics han intentat simular algunes de les capacitats dels éssers humans. Concretament, en el món de la fotografia i el tractament d'imatges, han aparegut diversos mètodes per aconseguir imatges cada vegada més reals evitant que els canvis en la font de la llum afecti el resultat. En aquest treball, ens centrarem en l'interès que suscita la simulació de la percepció del color que duu a terme el sistema visual humà. El nostre sistema visual és molt complex i duu a terme un gran nombre de procediments en un temps ínfim que ens permeten veure els colors independentment de la situació en la qual ens trobem. Entendre completament el seu comportament i simular la seva capacitat per percebre els colors no és gens fàcil, és per això que contínuament apareixen millores i noves versions dels mètodes ja proposats. Un dels científics més importants en el camp de la simulació de la percepció humana del color va ser Edwin H. Land. Land va estar durant molts d'anys fent experiments per entendre el funcionament del nostre sistema visual i va arribar a entendre'l en gran part. El seu interès en una de les capacitats de l'ull humà, la constància del color, va fer que al voltant de l'any 1970 postulés una de les teories més influents d'aquesta disciplina la teoria Retinex. Land va proposar també alguns mètodes per simular la percepció del color que es duu a terme entre l'ull i el cervell humans. A partir dels seus mètodes, molts científics varen aportar millores, noves versions i fins i tot desenvoluparen nous mètodes per intentar reproduir de la millor manera possible la nostra capacitat per percebre els colors. Encara que són molts els mètodes que funcionen bé, ens centrarem en un d'ells, el Random Spray Retinex, que es basa en comparar cada píxel de la imatge amb píxels aleatoris del seu voltant, seleccionats mitjançant diversos esprais. Segons el nombre d'esprais, de punts per esprai, el radi seleccionat, i la forma que tenguin els esprais, obtindrem resultats diferents. A més, no ens basarem només en el mètode dels esprais original, sinó que veurem dues versions del mateix mètode per aplicar a imatges amb problemes diferents. En aplicar els nostres algoritmes, com comprovarem, s'aconsegueix millorar en gran part aquests problemes.