[cat] L’educació en el segle XXI es replanteja sobre nous referents teòrics essent la
inclusió educativa el rumb vertebrador sobre el qual les polítiques, les cultures i
les pràctiques han de transformar-se per oferir a tot l’alumnat, sense excepcions,
oportunitats per participar i progressar a través d’experiències valuoses
d’aprenentatge. Un dels pilars fonamentals en aquest canvi educatiu és el model
de suport que promou l’escola inclusiva. En torn a aquesta temàtica gira el treball
que es presenta.
L’estudi es centra en el model de suport d’una escola concertada cooperativa
d’ensenyament. La finalitat principal és aprofundir en el model de suport d’acord
amb els principis de l’educació inclusiva, tot analitzant quina és la perspectiva
dels mestres de suport i dels tutors, així com dels orientadors, en el context
particular d’aquest centre. Els resultats mostren divergències entre l’equip de
suport i els mestres tutors; mentre que els primers intenten avançar cap a una
escola inclusiva, encara hi ha tutors que justifiquen just el contrari pel que fa al
suport que han de rebre determinats alumnes. Malgrat tot, és important subratllar
algunes fortaleses que poden actuar com a oportunitats per al canvi i la millora
de l’atenció a la diversitat des del model de suport inclusiu.
[spa] Education in the 21st century is reconsidered on the basis of new theoretical
referents being the educational inclusion the cornerstone around which the
politics, the cultures and the practices need to be transformed so as to provide
all students with opportunities to participate and progress through valuable
learning experiences. One of the essential pillars in this educational change is
the support model that inclusive school fosters. This work revolves around the
above-mentioned subject.
The study focuses on the support model of a cooperative concerted school. The
main aim is to go into detail about the support model according to the principles
3
of inclusive education by analysing the perspective of support teachers and
tutors, as well as mentors, in the particular context of this centre. The results
show divergences among the support office and the tutor teachers: whereas the
first set try to advance to an inclusive school, there are still tutors who justify the
opposite regarding the support that certain students get. Regardless of this, it is
important to highlight some strengths that are able to act as opportunities for
change and awareness of diversity from the inclusive support model.