[cat] Els reflexos primitius són aquells moviments que realitzen els nounats de forma involuntària durant els
primers mesos de vida, mitjançant els quals es produeix la connexió entre els dos hemisferis cerebrals.
L’aparició d’aquests reflexos tenen un temps limitat ja que la seva inhibició implica la maduració
neuronal, què és necessària per donar pas al control del moviments. La persistència de reflexes en
edats posteriors a les que es consideren normals, poden conduir a l’aparició de posteriors dificultats
psicomotrius i acadèmiques en els infants, com les dificultats de lectura. Un dels reflexes primitius més
relacionat amb les dificultats lectores dels infants és el reflex tònic asimètric del coll (RTAC), relació que
s’ha volgut provar en el present treball. Per això, a una petita mostra d’alumnes de primària se’ls va
realitzar una prova de lectura (PROLEC, Cuetos, Rodríguez i Ruano, (1998)) i el test de Shilder
(Goddard, 2005) per avaluar la presència del RTAC, els resultats dels quals van determinar que tots
els alumnes que presentaren dificultats de lectura tenien el RTAC encara present. Així doncs, existeix
una forta relació entre ambdós aspectes.
[eng] The primitive reflexes are those movements that the newborns make involuntarily during the first months
of life, which allows the connection between the two cerebral hemispheres. Primitive reflexes play a
developmental role, preparing the neonate gradually leading to voluntary movement through the process
of integration during the first months of life. The persistence of reflexes beyond their normal timespan
could involve the appearance of subsequent psychomotor and academic difficulties in children, such as
reading difficulties. The primitive reflex which are most related to the reading difficulties in children is
the asymmetric tonic neck reflex (ATNR), whose list has been sought in this coursework. Therefore,
was selected a small group of primary school students who did a reading test (PROLEC (Cuetos,
Rodríguez and Ruano, (1998)) and the Schilder test (Goddard, 2005) for the ATNR. The results
determined that all students who had reading difficulties also still had the RTAC present. Hence, both
things are related.