[cat] El següent treball tracta sobre el paper que desenvolupen les escoles de les Illes Balears davant els alumnes que es troben envoltats per un context sociofamiliar desfavoridor, amb l’objectiu d’analitzar la feina i les mesures que duen a terme per ajudar-los. Després de fer una anàlisi dels factors que influeixen en l’èxit escolar dels infants, els directors i directores de 45 centres de la nostra comunitat autònoma han respost un qüestionari sobre els plans o les accions que duen a terme a la seva escola per ajudar als infants que es troben en situacions d’aquest tipus. Finalment, a partir de les seves aportacions, es destaca que, la metodologia que s’apliqui al centre, l’heterogeneïtat dels grups de treball i la feina de l’equip docent, són clau per donar-los el suport que els manca a la seva llar. A més a més, es presenta un centre que demostra que aquest darrer factor, la feina i la implicació de l’equip docent, és el més important per ajudar a millorar la situació d’aquests infants i que les circumstàncies del seu entorn no afectin negativament el seu desenvolupament escolar i personal. Es conclou que no és imprescindible tenir un pla establert de forma escrita per oferir aquesta ajuda complementària des de l’escola, sinó que el més important és cap on estan dirigits els projectes o les cultures dels centres.
[eng] The present study discusses the role that Balearic Islands’ schools play with students surrounded by an unfavourable social and family context, with the aim of analysing the work and measures carried out to help them. After an analysis of the causes influencing children’s school success, the directors of 45 centres in our autonomous community have answered a questionnaire about the plans or actions they carry out at their schools to help children who are in this type of situations. Finally, based on all its contributions, it has been emphasized that the methodology that is applied at the centre, the heterogeneity of working groups and the work of the teaching team are key to support them. In addition, there is a centre that shows that the latter factor, the work and involvement of the teaching team, is the most important to help improve the situation of these children and that the circumstances of their environment do not adversely affect their personal and school development. It is concluded that it is not essential to have a written plan to offer this complementary help from the school, but the most important is where the projects or cultures of the centres are directed.