[cat] En aquest treball s’ofereix una alternativa a la utilització tradicional de l’educació artística dins i fora de l’escola. S’argumenta la diversitat de possibilitats que ofereix l’art si es treballa de forma globalitzada, fent referència a l’expressivitat i comunicació, a la reflexió sobre l’entorn,ajudant les persones a tenir un esperit crític i transformador,i afavorint uns valors socials que condueixin cap a la valoració positiva de la diversitat i cap a la cooperació. També s’estableixen unes pautes de treball que orienten el rol de l’educador durant les intervencions artístiques. Es valora la combinació d’art i joc com una estratègia realment potent i interessant per a fomentar la creativitat, la cooperació i la reflexió. Per últim, es presenten una sèrie de propostes que intenten englobar i plasmar l’educació artística tractada de forma globalitzada, juntament amb les orientacions d’intervenció plantejades.
[eng] This thesis offers an alternative at the traditional utilisation of the artistic nurture in and out of the school. It argues the diversity of possibilities that offers the art ifit works of global form, referencing at the expressiveness and communication, at the reflection on the surroundings, aiding the persons at having a critical and transformative spirit, and favouring some social values that conduct to the positive appraisal of the diversity and to the cooperation. Also,they establish some guidelines of work that orient itroleof the educator during the artistic interventions. It values the combination of art and game like a powerful strategy and interesting to foster the creativity, the cooperation and the reflection. For last, present a series of proposals that try join and reflect the artistic nurture treated of global form, together with the orientations of intervention posed.