[cat] El present treball es focalitza en dues dinàmiques convergents que
integren el treball col·laboratiu i la inclusió per atendre a la diversitat dins l’aula,
dissenyades durant les pràctiques del màster (IES Pau Casesnoves, Inca).
Considerant el fet que el centre escolar ha posat en marxa un Pla d’Innovació
Pedagògica (PIP), s’ha volgut dissenyar una proposta de millora educativa en
aquest mateix sentit.
La possibilitat de profunditzar en la diversitat neix del fet que la classe de 1r
d’ESO utilitza el mètode de treball per grups cooperatius i inclusius,
especialment a les assignatures de Biologia i geologia i Projectes. Durant el
primer període de les pràctiques, s’ha observat que els alumnes no eren
considerats com el centre motor i d’atenció a la diversitat dins l’aula; els
alumnes asseguts, per exemple, als marges de la classe, passaven
desapercebuts i mostraven dificultats per prestar l’atenció requerida i participar
dels continguts i les activitats. Així, determinada la necessitat d’una participació
amb igualtat dins el grup, al segon trimestre s’ha posat en marxa, per una
banda, una dinàmica innovadora centrada en la rotació setmanal dels petits
grups dins l’aula. La recerca pretén analitzar les modificacions generades quant
al rendiment, la socialització i la inclusió dels alumnes respecte a una disposició
estàtica dels grups. Les tècniques d’avaluació proposades es basen en la
triangulació, amb anàlisi qualitativa i quantitativa, mitjançant enquestes als
alumnes, les famílies i al professorat, tot permetent de valorar el grau de
satisfacció i d’èxit d’aquesta dinàmica.
Per una altra banda, la segona part del treball, consisteix en una unitat
didàctica de Biologia i geologia (El regne vegetal) que, partint de la rotació dels
grups ja justificada i proposada a la primera part, es formula per tal de fomentar
l’aprenentatge cooperatiu, així com la innovació pedagògica dins l’aula.
L’objectiu de les dues dinàmiques és generar un protagonisme clar i actiu dels
alumnes dins l’aula, que se sentin entre iguals, millorant l’atenció a la diversitat,
la inclusió educativa i, particularment, el seu aprenentatge significatiu.