[cat] L’assetjament escolar o bullying és una de les problemàtiques actuals més
importants als centres escolars. La investigació realitzada en aquest tema no
deixa dubtes del gran impacte que l’assetjament escolar pot tenir sobre les
víctimes tant a nivell físic com emocional i social. L’assetjament escolar era entès
com una agressió física o verbal però actualment s’ha ampliat el concepte i s’hi
inclouen també aquelles agressions indirectes com la difusió de rumors,
l’exclusió social, la humiliació o la manipulació de les relacions socials de les
altres persones. A més dels factors intrínsecs de la persona que poden fer-la
més susceptible de convertir-se en víctima o en agressor, les pràctiques
parentals i el cercle d’amics s’ha vist que tenen una relació molt important amb
l’assetjament escolar. A més de les conseqüències de l’assetjament escolar a
curt termini, s’ha observat que aquelles persones ja adultes que es van veure
implicades en casos d’assetjament escolar tenien més tendència a patir
depressió, ansietat i problemes per relacionar-se, entre d’altres. Així doncs, es
fa necessària una detecció precoç dels casos d’assetjament als centres escolars,
així com una proposta d’intervenció per a la prevenció de futures conductes
violentes entre l’alumnat. Per això, el foment de les relacions interpersonals a les
aules i de l’empatia amb els iguals, pot ajudar a la reducció de les conductes
agressives i a la millora del clima del centre i de l’aula; reduint-se, doncs, les
probabilitats d’esdevenir víctima o agressor d’un cas de bullying al centre escolar.