[cat] La gamificació és una metodologia que utilitza elements de joc a l’hora de
dissenyar activitats en contextos no lúdics per donar resposta a la falta de
motivació i, sobretot, proporcionar experiències significatives. Nogensmenys, els
resultats dels diferents estudis acadèmics d’aquesta metodologia mostren un èxit
modest en l’assoliment d’aquests objectius, especialment en educació.
Aquest treball es presenta com un estudi qualitatiu que combina una metodologia
de recerca bibliogràfica i d’entrevistes semiobertes amb l’objectiu d’identificar
possibles mancances als estudis, millorar la pràctica educativa al voltant
d’aquesta metodologia i facilitar la seva introducció progressiva a les aules.
Amb aquests objectius, el treball comença establint i analitzant, des d’una
perspectiva educativa, els fonaments de la gamificació: els elements de disseny
de jocs i la psicologia motivacional. Aquests fonaments teòrics s’utilitzen a
continuació per realitzar una revisió crítica dels darrers estudis acadèmics de
gamificació i per elaborar un seguit d’entrevistes qualitatives a informants clau
dins el sistema educatiu espanyol. Finalment, a partir de l’anàlisi de la informació
recollida en aquest treball, s’elabora una proposta didàctica que guiarà al
professorat a l’hora de desenvolupar les competències necessàries per utilitzar
la gamificació i introduir-la gradualment a l’aula.
[eng] Gamification uses game elements to design activities in non-gaming contexts
aiming to increase motivation and provide significant experiences. Nevertheless,
results from latest academic studies with this methodology show modest success
at fulfilling these goals, especially in education.
This work presents a qualitative study that combines a critical bibliographic
research and semi-structured interviews to identify possible deficiencies in the
studies, improve the educational practice involving this methodology and pave
down the way to introducing gamification in classrooms.
With these goals in mind, this work first presents and analises, from an
educational perspective, the foundations of gamification: the game design
elements and motivational psychology. These will be next used to critically review
the most recent gamification research studies and prepare a set of semistructured interviews to key informers from the Spanish educational system.
Finally, based on the previously analysed data, a didactic proposal is elaborated
to guide teachers through the necessary skill development to use and introduce
gamification gradually in the classroom.