[cat] En el present treball es proposa una aplicació de l'aprenentatge servei a
l'ensenyament secundari. Es parteix d'una revisió bibliogràfica per
conceptualitzar aquesta pràctica i explorar els seus orígens i la història de la
seva difusió. Es comenten alguns exemples de projectes d'aprenentatge servei
i s'inclouen dades d'estudis recents pel que fa als impactes d'aquesta
estratègia pedagògica, que no es limiten només a l'aprenentatge del alumnes.
La proposta plantejada a continuació pretén integrar l’educació ambiental dins
el centre amb un projecte d’Aprenentatge-Servei que impliqui tot l'alumnat. Es
tracta d'un conjunt de projectes multidisciplinars que s'interrelacionen i es
concatenen de tal manera que requeriran del treball coordinat dels alumnes de
diferents cursos i assignatures per aconseguir disminuir la petjada de carboni
del centre mitjançant la conscienciació i l'elaboració de plans d'acció. Un dels
principals objectius de la proposta és contribuir a la consciència de l'alumnat,
famílies i personal del centre sobre la problemàtica ambiental i l'emergència
climàtica, i afavorir l’adquisició d’hàbits i actituds ambientalment sostenibles
que aportin beneficis a tota la comunitat.
Mentre alguns projectes consisteixen en fer una diagnosi de la situació actual
del centre, altres es dirigeixen a elaborar i executar un pla d'acció de millora
ambiental. Prop del final del curs, es proposa als alumnes organitzar al centre
una conferència de medi ambient per a la comunitat per fer difusió de les
investigacions i les accions empreses i promoure el debat més enllà de
l'escola.
A les conclusions es fa una reflexió i es valoren els punts fort i febles de la
proposta, així com l'aproximació d'aquesta als principis de l'aprenentatge
servei