[cat] La societat global des de l’inici del segle XX, s’ha caracteritzat per els grans
moviments massius d’immigrants arreu de tot el món. Les crisis, guerres i la
globalització, a més de la modernització dels transports internacionals, varen suposar
un auge de les migracions massives. Actualment, a Europa i els països
desenvolupats, s’està donant una crisi migratòria degut a l’arribada a gran escala
d'immigrants africans, americans i asiàtics, ja sigui per guerres, crisis o només per
cercar benestar econòmic. Aquesta crisi ve fortament marcada per l’auge del racisme,
fins a l’extrem que, els partits d'ultradreta, de caire xenòfob es troben en el seu millor
moment des de la segona guerra mundial a tots els països europeus. Per tal d’evitar
repetir la història, l’objectiu social ha de ser el de l’evolució de la societat cap al
pluralisme social, on la interculturalitat sigui el centre de la societat, basant-nos en el
dret a ser diferents i el dret a la igualtat. Per tal d’aconseguir-ho, el món educatiu ha
d’orientar-se cap a un sistema on la interculturalitat sigui la base ètica de l’educació de
nens i nenes. Per això, aquest treball consisteix en una proposta aplicada en l’àmbit
d’Eivissa, i de la societat espanyola, per tal de conscienciar als nens i nenes de l’illa,
sobre els seus origen i la riquesa que podem trobar en les diferents cultures del món.
[eng] Since the beginning of the 20th century, global society has been characterized by
massive movements of immigrants all over the world. Crises, wars and globalization,
in addition to the modernization of international transport, led to a boom in mass
migration. Today, to Europe and the countries
developed, there is a migration crisis due to the large-scale arrival of African,
American and Asian immigrants, either through wars, crises or just to seek economic
well-being. This crisis is strongly marked by the rise of racism, to the point where the
ultra-right, xenophobic parties are at their best since the Second World War in all
European countries. In order to avoid repeating history, the social objective must be
that of the evolution of society towards social pluralism, where interculturalism is the
centre of society, based on the right to be different and the right to equality. To
achieve this, the educational world has to move towards a system where
interculturalism is the ethical basis for the education of boys and girls. For this reason, this work consists of a proposal applied in Ibiza, and in Spanish society, to raise
awareness among the children of the island, about their origin and the richness that we
can find in the different cultures of the world.