[cat] Avui dia l’educació afectiva i sexual continua essent un tabú en la societat espanyola. Per una banda, són moltes les famílies que estan en contra de l’ensenyament i promoció de l’educació afectiva sexual en els centres escolars, posant impediments i obstacles a tots aquells professionals de l’educació que desitgen formar als seus alumnes perquè tinguin unes relacions interpersonals sanes i afectives. D’altra banda, davant aquesta situació, des dels centres escolars no es contempla com una assignatura. De fet, tot i que en el currículum escolar d’Educació Secundària Obligatòria de les Illes Balears s’estableix que l’educació sexual s’ha de tractar de forma transversal d’acord amb la resta d’assignatures obligatòries (Decret 34/2015, de 15 de maig); com a norma general, això no es produeix, sinó que es duen a terme tallers puntuals centrats en aspectes biològics i reproductius, com n’és la prevenció de l’embaràs, les malalties de transmissió sexual i l’ús del preservatiu, i es deixa al marge el tractament de les relacions afectives i la seva diversitat.
Llavors, els resultats obtinguts de la recerca bibliogràfica, l’anàlisi de diferents programes basats en l’evidència científica sobre educació sexual i l’opinió de professionals de Convivèxit, Fundació RANA i Ben Amics, han permès el disseny d’una proposta educativa de prevenció universal sobre educació afectiva i sexual enfocada al segon cicle d’Educació Secundària Obligatòria (ESO). D’aquesta manera, s’ha pogut arribar a la conclusió sobre la gran importància i necessitat de treballar l’educació afectiva i sexual de forma obligatòria en els centres escolars, així com comptar amb un professorat format en matèria d’educació afectiva i sexual, amb l’objectiu de fomentar entre els adolescents el fet de parlar sobre sexualitat com un aspecte més de la vida.
[eng] Nowadays, affective and sexual education remains as a taboo in Spanish society. On the one hand, there are a lot of families who are against teaching affective and sexual education in schools, putting impediments and obstacles for all educational professionals who want their students to have healthy and affective interpersonal relationships. On the other hand, at schools affective and sexual education is not considered as a subject. In fact, although Compulsory Secondary Education’s curriculum of the Balearic Islands established that sexual education must be treated in a transversal way; as a rule, this does not happen. Only one-off workshops focused on biological and reproductive aspects are carried out, such as the prevention of pregnancy, sexually transmitted diseases and the use of condoms, and the treatment of affective relationships and their diversity are left out.
The results obtained from the bibliographic research, the analysis of different Evidence-Based Programs and the opinion of professionals from Convivèxit, RANA i Ben Amics have allowed the design of a prevention educational proposal on affective and sexual education focused on Compulsory Secondary Education. In this way, it has been possible to reach the conclusion about the importance and need to work on affective and sexual education in schools, as well as to have teachers with a rigorous professional training about sexual education in order to encourage students to start talking about sexuality as another aspect of life.