[cat] La família i l'escola són els dos principals agents de socialització, aquests dos son
imprescindibles per tal de crear una educació de qualitat per els nins i nines, a través de
participació i col·laboració mútua. En aquest treball es presenta una anàlisi bibliogràfic, així
com un disseny d'una proposta sobre el debat actual de les relacions entre la família i l'escola
per tal de prevenir el consum de drogues a l’adolescència. El principal objectiu d'aquest treball
final de grau, és fomentar la prevenció universal del consum de drogues en adolescents als
centres educatius a través de l'adaptació d'un programa familiar basat en l'evidència.
Per tal de realitzar la proposta educativa, s'ha duit a terme els següents procediments: una
anàlisi bibliogràfic sobre la situació actual, la recerca i anàlisis de diferents programes basats
amb l'evidència que contemplessin el nostre objectiu del treball, així com una revisió detallada
sobre el Programa de Competència Familiar Universal, per tal de seguir la mateixa línia i que
el disseny de la proposta educativa s'ajusti a aquest programa. Per tant, a partir de la realització
d’aquest treball s’ha conclòs la importància de realitzar Programes Basats en l’Evidencia dins
els centres educatius, ja que aquets proporcionen l’adquisició de certes habilitats i
competències imprescindibles que el sistema educatiu per si sol no contempla. Per això la
proposta educativa dissenyada, ajudarà a donar resposta al nostre objectiu, prevenir el consum
de drogues a l’adolescència i fomentar el vincle entre família i escola.
[eng] Family and the school are the two main agents of socialization, which are essential in order to
guarantee quality education for both boys and girls, through participation and mutual
collaboration. This paper presents a bibliographic analysis as well as a design of a proposal on
the current debate on family-school relationships in order to prevent drug use in
adolescence. The main goal of this dissertation is to encourage the prevention of drug use
in adolescents in schools through the adaptation of an evidence-based family program.
In order to create the educational proposal, the following procedures have been carried out: a
bibliographic analysis on the current situation, the research and analysis of different programs
based on the evidence that contemplated the goal of work, as well as a detailed review on the
Universal Family Competence Program, in order to follow the same line and so the design of
the educational proposal resonated with this program. Therefore, this project has concluded the
importance of carrying out Programs Based on Evidence inside educational centers, since these
provide the acquisition of certain abilities and skills that are essential and at the same time are
not contemplated by the educational. Therefore, the educational proposal designed will help
meet our goal, prevent drug use in adolescence and promote a relationship between family and
school.