[cat] En els darrers anys s’ha posat de manifest la importància que té l’agricultura de proximitat per fer front al canvi climàtic i garantir la sobirania alimentària dels pobles. En
aquest punt entren en joc de manera no menys important les varietats locals o tradicionals, aquelles que han estat cultivades generació rere generació, adaptant-se a les
condicions ambientals i al territori on s’han reproduït. Aquestes varietats formen part
del que es coneix com a biodiversitat agrícola o cultivada, que ha anat desapareixent
amb el pas del temps, però que avui en dia i gràcies a la feina de diferents pageses i
col·lectius, s’està lluitant per recuperar, conservar i difondre a la resta de la població.
Un dels plantejaments sorgits per fer front a aquesta pèrdua de biodiversitat cultivada i al seu coneixement associat ha estat el de la creació d’una marca o un distintiu
de qualitat per aquestes varietats locals. A l’hora de crear una marca, una de les tasques
més importants i de vegades no tenguda en compte és la recollida d’informació prèvia
a la creació, i és aquesta etapa la que s’ha desenvolupat en el present projecte. Aquesta
informació inicial inclou la investigació de casos semblants de marques de qualitat, de
tipologies de marques i normativa existent, així com l’exploració del que considera la
població implicada en la temàtica.
La recerca realitzada ha permès aprofundir en diferents casos de marques o distintius de qualitat existents o que han existit arreu del territori europeu, per aprendre
de les situacions d’èxit i estudiar els inconvenients d’algunes d’elles. Així mateix, per
conèixer l’opinió del sector agrari davant la creació d’un distintiu per a les varietats
locals, s’ha dut a terme una enquesta que ha recopilat tant la necessitat de creació
d’aquest com les diferents opcions i requeriments a tenir en compte a l’hora de crear-la.
Una vegada reunida i processada la informació de la població enquestada, formada
per productors i venedors de producte fresc i transformat de les Illes Balears, s’ha
pogut concloure que el sector agrari balear sí que veu necessària la creació d’una
marca o distintiu de qualitat per a les varietats locals. Aquesta marca o distintiu podria
ser de tipus col·lectiu o de garantia, i hauria de protegir la totalitat dels productes
agroalimentaris, des del material vegetal fins als productes de segona transformació. A
més, un dels requisits per ser usuari de la marca hauria de ser la producció de la varietat
local seguint uns criteris mínims del cultiu tradicional d’aquesta.
A partir d’aquests resultats i per donar continuïtat al projecte, seria convenient dur
a terme un estudi de viabilitat econòmica de la marca, per conèixer quines són les despeses derivades de la creació, gestió i control d’aquesta, així com realitzar una recerca
de finançament per poder afrontar-les i considerar la quota que s’hauria de pagar per
ser-ne usuari. Finalment, i una vegada garantida aquesta viabilitat econòmica, s’ha de
redactar el plec de condicions o reglament a partir de les consideracions recollides en
aquest estudi.