[cat] Actualment l'educació s'enfronta a nous reptes enfocats cap a la inclusió i la innovació
educativa, els quals tenen per objectiu transformar les pràctiques pedagògiques que
discriminen, segreguen i exclouen cert alumnat. Aquesta necessitat de canvi ens duu a
repensar l’educació i a incorporar estratègies metodològiques i organitzatives que fomenten i
permeten la presència, la participació i el progrés de tot l'alumnat. D'aquestes alternatives
sorgeixen els Ambients d'Aprenentatge, mètode el qual l'alumne esdevé constructor i
protagonista del seu aprenentatge. En el present treball ens centrem en aquest mètode
innovador apropant-nos mitjançant una experiència real d'una escola que la desenvolupa, i
dur a terme una anàlisi en profunditat, a través d'entrevistes, qüestionaris i observacions, dels
aspectes que configuren els Ambients d'Aprenentatge. A més, analitzar aquesta metodologia
com a una estratègia afavoridora per a la inclusió. I finalment, a partir de la informació
analitzada, es presenta un decàleg amb els elements clau que cal tenir en compte per a
implementar els Ambients d'Aprenentatge.
[eng] Education is currently facing new challenges aimed at inclusion and educational innovation,
which aim to transform pedagogical practices that discriminate, divide and exclude certain
students. This need for change leads us to rethink education and to incorporate
methodological and organisational strategies that encourage and allow the presence,
participation and progress of all students. These alternatives arise from Learning
environments, which means that the learner becomes a constructor and the protagonist of
their learning. In this work, we focus on this innovative method by drawing on a real
experience of a school that develops it, and carrying out an in-depth analysis, through
interviews, questionnaires and observations, of the aspects that make up the Learning
Environments. In addition, analyse this methodology as a favourable inclusion strategy. And
finally, from the information analyzed, a decalogue is presented with the key elements to be
taken into account in order to implement learning environments.