[cat] Aquest treball es centra en els aspectes relacionats amb la geometria en el segon cicle
d’educació primària, a partir de la interdisciplinarietat amb l’àrea de l’educació física.
L’àrea de les matemàtiques es troba entre les assignatures que més costen de superar amb èxit
per part de l’alumnat. Aquest fet potser es deu al caràcter abstracte de les matemàtiques i a les
metodologies emprades per part del professorat. Aleshores, es pretén aportar un nou punt de
vista en allò en què pot incidir el professorat, és a dir, metodologia i recursos, per tal d’oferir
un aprenentatge més adequat i proper a la realitat de cada alumne/a.
Un aprenentatge per memorització teòrica de conceptes abstractes pot ser oblidat amb
facilitat, en canvi, un aprenentatge és realment significatiu quan es descobreix pel propi
subjecte de forma activa i s’interioritza a mesura que aquest ho aplica en un context real i
proper, i li troba la utilitat corresponent.
Essent aquesta la base de la qual es parteix en aquest treball, s’exposa com a metodologia
adequada: realitzar activitats i jocs didàctics a partir del propi cos, apel·lant de forma lúdica a
la motivació de l’alumnat i, augmentant conseqüentment el seu interès per la geometria.
S’exposa, també, una proposta didàctica de deu sessions que pretén servir d’orientació per
aquell professorat que decideixi posar-la en pràctica.
[eng] This paper focuses on the second cycle of primary education and takes as its starting point all
those aspects related to geometry. It takes a cross-curricular approach as it is carried out
within the area of physical education. Generally, it is hard for the students to succeed in maths
due to its abstract nature and the teaching methodologies used in class. Therefore, the main
aim of this paper is to offer a new perspective on methodologies and resources for teachers to
use in order to provide more suitable and real world related teaching techniques so that the
students can identify themselves with the learning. When learning is based on memorization,
it can be easily forgotten. By contrast, if the students take an active role and they are provided
with a close and real context, meaningful learning takes place and can be internalised. This
study springs from this basis and as a suitable methodology to carry out everything previously
mentioned, the following proposal is made: students perform activities and didactic games
with their own body. This way, students are engaged and encouraged from a ludic approach
and therefore their interest in geometry increases. In addition, a didactic proposal of ten
sessions is attached. Its aim is to guide teachers who decide to apply this methodology in their
lessons.