[CAT] A Espanya, el 84% dels menors entre 12 i 15 anys tenen un telèfon mòbil (INE,
2019). No obstant, tot i aquests números, la tecnologia mòbil no està ben vista
en el món educatiu i, lluny d’això, es considera un element disruptiu en les
aules de secundària, cosa que ha provocat que fins i tot alguns centres n’hagin
prohibit l’ús.
Baix el nostre punt de vista i el d’alguns experts, aquesta mesura no s’adapta a
la realitat actual, per la qual cosa creiem convenient plantejar-nos si realment
és útil pels alumnes prohibir aquests aparells o seria més realista ensenyar-los
a utilitzar-los, tal com fan països com Finlàndia. Tanmateix, hi ha obstacles a
tres nivells: (1) les normatives educatives que restringeixen l’ús dels dispositius
mòbils a l’aula, (2) la falta de consciència per part de l’alumnat de la utilitat
educativa d’aquests aparells més enllà de les finalitats lúdiques, i (3) el
desconeixement de la potencialitat educativa de les aplicacions mòbils per part
dels docents.
Per això, l’objectiu d’aquest treball és mostrar l’alt potencial educatiu dels
telèfons mòbils intel·ligents. Per aconseguir-ho proposem algunes activitats que
impliquen l’ús d’aquests aparells i que tenen com a objectiu principal dinamitzar
les classes i motivar els estudiants. En la majoria de les activitats s’utilitzen
aplicacions, algunes tan conegudes com Instagram o Whatsapp i altres de
menys conegudes com Socrative o Wallame. Totes aquestes activitats estan
enfocades a l’assignatura de Llengua Castellana i Literatura de 4t d’ESO, però
cada professor les pot adaptar a l’assignatura i nivell que necessiti.