[cat] Els individus amb variacions intersex han estat històricament estigmatitzats i
silenciats en les societats occidentals. No obstant això, en el context espanyol i
específicament en l'àmbit educatiu de les Illes Balears, la llei està impulsant
mesures per a detenir aquesta desigualtat. No obstant això, s'identifiquen els
problemes que subjauen a les incongruències entre la legislació d'aplicació
balear pel que fa als drets dels individus amb variacions intersex, i el context
educatiu de les Illes Balears. Per això, aquesta Tesi de Màster pretén identificar
aquests desajustaments, plantejant una proposta didàctica adequada per a
l'Aula d'anglès de l'ESO. Advocant per això, aquest projecte analitza la situació
actual de la temàtica intersexual des d'una perspectiva conceptual, les dades
que ofereix actualment la recerca sociocultural sobre els individus amb
variacions intersex, els diferents recursos i eines internacionals, i els diferents
enfocaments pedagògics per a impulsar una aula inclusiva amb les realitats
LGTB i específicament la dels individus amb variacions intersex. Finalment, es
presenta una proposta didàctica per a l'aula d'anglès de tercer de l'ESO basada
en els elements enumerats i curriculars.
[eng] Individuals with intersex variations have been historically stigmatized and
silenced in Western societies. However, in the Spanish context and specifically
in the educational field of the Balearic Islands, the law is promoting measures to
stop this inequality. Nevertheless, the problems underlying the inconsistencies
between the Balearic law regarding intersex rights and, the educational context
of the Balearic Islands are significant. For that reason, this Master's Thesis
aims at identifying these imbalances, proposing a suitable didactic proposal for
the ESO's English Classroom. Advocating for this, this project analyses the
current status of intersex matters from a conceptual standpoint, the data offered
by sociocultural research on the individuals with intersex variations, different
international resources and tools, and different pedagogical approaches to
propel an inclusive classroom with regard to LGTBI realities, especially with
individuals with intersex variations. Finally, a didactic proposal for 3rd of ESO's English
classroom is forwarded acknowledging the analysed data and the curriculum.
[spa] Los individuos con variaciones intersex han sido históricamente estigmatizados y
silenciados en las sociedades occidentales. Sin embargo, en el contexto español y
específicamente en el ámbito educativo de las Islas Baleares, la ley está impulsando
medidas para detener esta desigualdad. No obstante, se identifican los problemas que
subyacen a las incongruencias entre la legislación de aplicación en las islas, en lo que
respecta a los derechos de los individuos con variaciones intersex, y el contexto educativo
de las Islas Baleares. Por ello, esta Tesis de Máster pretende identificar esos desajustes,
planteando una propuesta didáctica adecuada para el aula de Inglés de la ESO.
Abogando por ello, este proyecto analiza la situación actual de la intersexualidad desde
una perspectiva conceptual, los datos que ofrece actualmente la investigación
sociocultural sobre los individuos con variaciones intersex, los diferentes recursos y
herramientas internacionales y los diferentes enfoques pedagógicos para impulsar un aula
inclusiva con las realidades LGTBI y especialmente con la de los individuos con
variaciones intersex.. Por último, se presenta una propuesta didáctica para el aula de
tercero de ESO en la materia de inglés basada en los elementos enumerados y
curriculares.