[cat] El present treball revisa i analitza el fenomen del plagi acadèmic com una de
les conductes acadèmiques deshonestes cada vegada més recurrents entre
l’alumnat de secundària. Tot i que les males pràctiques acadèmiques han estat
àmpliament abordades en diferents estudis, hi ha una manca preocupant
d’investigacions i intervencions de caire educatiu/formatiu relacionades amb el
plagi acadèmic en l’àmbit de secundària. Per això i donat l’increment alarmant
d’alumnes que fan ús d’accions fraudulentes que qüestionen la integritat
acadèmica dels centres educatius, aquest TFM neix com a resposta a la
necessitat d’abordar el plagi acadèmic en l’àmbit de l’educació secundària. Fruit
d’aquesta realitat a les aules, exempta de cap legislació o reglament intern a
nivells educatius preuniversitaris, germina la necessitat de prendre consciència
sobre la magnitud i severitat del problema. Així doncs, es proposa un programa
de formació adreçat a la comunitat educativa de cara a prevenir les pràctiques
poc ètiques i acadèmicament deshonestes, concretament la comissió de plagi
en treballs acadèmics. La proposta didàctica va dirigida per una banda, a
l’alumnat de quart curs de secundària des de l’assignatura de Biologia i
Geologia la qual inclou activitats destinades a afavorir les bones pràctiques
acadèmiques i investigadores que afavoreixin l’ús correcte de la informació i el
respecte a la propietat intel·lectual i per una altra, als docents dels centres
educatius responsables del seguiment i control del procés d’elaboració de
treballs acadèmics de qualitat. La millora de les competències informacionals i
de l’alfabetització documental es presenten com estratègies necessàries per no
cometre plagi acadèmic i infringir drets ètics i morals de la propietat
intel·lectual, i en definitiva, com a mesures per fer front a aquesta realitat.