[cat] El joc ens acompanya des de petits: Emprem el joc per relacionar-nos i per a descobrir el nostre entorn i, tot i que el joc és una acció planera, el pes d’aquest minva a mesura que creixem. En aquest treball es pretén explorar com es poden introduir el joc i els seus beneficis – des de la cohesió de grup a l’aprenentatge significatiu – en una classe d’educació secundària, concretament en la matèria de biologia i geologia. Per fer-ho, s’ha realitzat una recerca bibliogràfica de dues aproximacions del joc a l’educació formal: la gamificació i l’aprenentatge basat en jocs. La gamificació es basa en l’ús d’elements propis dels jocs en un entorn no lúdic, mentre que a l’ABJ s’adapta un joc a fi que un dels seus objectius sigui l’aprenentatge. A més de la revisió teòrica, s’han elaborat una sèrie de propostes per introduir la gamificació i l’ABJ a l’aula. Les propostes plantejades són diversificades i tenen una alta transferibilitat a l’aula. En conjunt, creiem que aquestes propostes poden servir perquè docents s’animin a implementar la gamificació i l’ABJ a l’aula, i que aquestes metodologies contribueixin a la millora de la cohesió de grup i a l’aprenentatge de la biologia i la geologia.
[eng] El joc ens acompanya des de petits: Emprem el joc per relacionar-nos i per a descobrir el nostre entorn i, tot i que el joc és una acció planera, el pes d’aquest minva a mesura que creixem. En aquest treball es pretén explorar com es poden introduir el joc i els seus beneficis – des de la cohesió de grup a l’aprenentatge significatiu – en una classe d’educació secundària, concretament en la matèria de biologia i geologia. Per fer-ho, s’ha realitzat una recerca bibliogràfica de dues aproximacions del joc a l’educació formal: la gamificació i l’aprenentatge basat en jocs. La gamificació es basa en l’ús d’elements propis dels jocs en un entorn no lúdic, mentre que a l’ABJ s’adapta un joc a fi que un dels seus objectius sigui l’aprenentatge. A més de la revisió teòrica, s’han elaborat una sèrie de propostes per introduir la gamificació i l’ABJ a l’aula. Les propostes plantejades són diversificades i tenen una alta transferibilitat a l’aula. En conjunt, creiem que aquestes propostes poden servir perquè docents s’animin a implementar la gamificació i l’ABJ a l’aula, i que aquestes metodologies contribueixin a la millora de la cohesió de grup i a l’aprenentatge de la biologia i la geologia.