[cat] Avui en dia és difícil imaginar-nos una realitat sense un ús generalitzat de les noves
tecnologies. En parlar de noves tecnologies d’usos quotidians ens referim a aquells
aparells electrònics que, fent ús de la informàtica i la robòtica, intervenen en el nostre
dia a dia ajudant-nos a fer més còmoda la nostra forma de vida. Tots aquests aparells,
bé siguin telèfons mòbils, ordinadors, rellotges o màquines en general, estan formats
per circuits electrònics molt similars que, segons els components de què disposen i així
com estan programats, realitzen una funció o una altra.
És per això que, òbviament, si el nostre futur va lligat a aquests tipus d’aparells, esdevé
necessària una adequada formació dels adolescents actuals des del primer moment, i
és per això que la robòtica i la programació tenen actualment un rol molt important en
les diferents etapes educatives.
És més, gràcies a la programació, l’electrònica i la robòtica s’aconsegueixen
desenvolupar no només nous coneixements, sinó també potenciar altres habilitats i
destreses creatives així com activar el pensament lògic i també la necessitat
d’organitzar-se millor i de treballar en equip.
Així, per tal de programar aquests circuits electrònics, existeixen una infinitat de
microcontroladors, els quals s’encarreguen de processar les dades que es reben a
través de sensors per poder donar una resposta adequada a través d’actuadors.
Un exemple d’un microcontrolador d’aquest tipus és Arduino, el qual s’ha posicionat com
un dels principals referents a nivell d’electrònica i robòtica en l’àmbit educatiu gràcies
als avantatges que ofereix. Es tracta d’una plataforma de codi obert, tant de software
com de hardware, que disposa d’una placa electrònica que permet als estudiants
experimentar al mateix temps que aprenen conceptes de robòtica, electrònica i
programació.
En conseqüència, en aquest treball es realitzen una sèrie de propostes d’aplicacions
didàctiques en les que indirectament s’utilitza la placa d’Arduino per a la consecució
d’altres continguts i objectius de les diferents matèries d’educació secundària per,
d’aquesta manera, aconseguir que l’alumnat es familiaritzi amb aquest microcontrolador
en particular i amb l’electrònica en general. Així, s’espera aconseguir que al finalitzar
l’etapa d’ESO l’alumnat sigui capaç d’endinsar-se en un projecte de robòtica o
electrònica amb una major complexitat del que es pot fer generalment avui en dia.