[cat] La utilització de la música tradicional en l’àmbit pedagògic ha seguit una línia
constant des de les primeres implementacions a l’aula, sense modificacions
generals pel que ha quedat relegada a l’educació primerenca. En l’actualitat, la
seva presència en l’etapa secundària és pràcticament inexistent. Amb aquest
treball es pretén oferir una visió renovada d’aquest repertori i observar els guanys
que pot aportar una major presència als instituts. Tot això tenint en compte la
necessitat de crear entre l’alumnat de l’educació secundària una consciència
identitària del territori i de preservació i difusió del patrimoni i la cultura popular.
És a partir del projecte de treball Arxiu de Memòria Musical que es presenta una
proposta intergeneracional que inicia aquest canvi de conceptualització de la
potencialització de la música tradicional tan necessari.
[spa] La utilización de la música tradicional en el ámbito pedagógico ha seguido una
constante línea des de sus primeras incorporaciones en el aula sin
modificaciones representativas, por lo que ha quedado relegada a la educación
inicial. Actualmente, su presencia en la etapa secundaria es prácticamente
inexistente. Con este trabajo se quiere ofrecer una visión renovada de este
repertorio i observar los beneficios que puede aportar una mayor presencia a los
institutos. Todo eso teniendo en cuenta la necesidad de crear entre el alumnado
de educación secundaria una conciencia identitària del territorio y de
preservación y difusión del patrimonio y la cultura popular. Es a partir del
proyecto de trabajo Arxiu de Memòria Musical que se presenta una propuesta
intergeneracional que inicia este cambio de conceptualización de la
potencialización de la música tradicional tan necesario.
[eng] The usage of traditional music in the pedagogical field has followed a fixed path
since the first application in the classroom and without general modifications.
Thus, it has been exclusively assigned to early education. Nowadays, its
presence in the secondary level is practically non-existent. This Master’s Thesis
is aimed to offer an updated vision of this music genre, and to observe the gains
that a greater presence in High schools can bring. All in all, it is being considered
the need to create awareness regarding the territory, the preservation, the
spreading of the heritage, as well as the popular culture, among high school
students. Taking into account the project Arxiu de Memòria Musical, where an
intergenerational proposal is presented, it is initiated this change of very needed
conceptualization of traditional music.