[cat] El present Treball Final de Màster (TFM) planteja una proposta educativa de
millora per a fomentar la motivació de l’alumnat a aprendre els continguts que
presenta el mòdul professional de Formació i Orientació Laboral (FOL).
Concretament, la proposta va dirigida a l’alumnat de Formació Professional que
cursa el primer curs del Cicle Formatiu de Grau Mitjà (CFGM) d’Activitats
Comercials a l’IES Manacor. Tot i així, tenint en compte que FOL és un mòdul
de caràcter transversal, la present proposta pot ser desenvolupada a altres
CFGM.
Per tal d’aconseguir l’objectiu proposat, primerament, ens centrem en
aprofundir el concepte de motivació, a través de l’anàlisi de diferents teories
motivacionals, per entendre com afrontar aquest constructe des de les diferents
perspectives dels estudiosos en aquest camp. Llavors, el plantejament ens
condueix a estudiar l’impacte que tenen les emocions en la motivació,
l’aprenentatge i en el rendiment acadèmic de l’alumnat per acabar, finalment,
immersos en els coneixements que ens proporcionen les neurociències,
especialment dins l’àmbit educatiu, la neuroeducació.
A partir d’aquestes premisses és d’on es fonamenta la present proposta
educativa centrada, especialment, en el disseny de diferents experiències
gamificades orientades a motivar a l’alumnat cap a l’aprenentatge dels
continguts que presenta el mòdul professional de FOL en matèria de Prevenció
de Riscos Laborals.
Per a la creació d’aquestes experiències, ens servim del model de disseny
instruccional ADDIE que ens acompanya, en aquest cas, des de l’inici del
disseny fins a la fase d’avaluació de les diferents experiències, ja que la posada
en marxa d’aquesta proposta està prevista pel curs acadèmic vinent, 2021-
2022.
[eng] This Final Master’s Project (FMP) proposes an educational proposal for
improvement to encourage the motivation of students to learn the contents
presented by the professional module of Training and Career Guidance (TCG)
Specifically, the proposal is aimed at Vocational Training students taking the
first year of the Intermediate Level Training Cycle (CFGM) of Commercial
Activities at IES Manacor. However, considering (TCG) as a cross-cutting
module, this proposal can be developed in other CFGMs.
In order to achieve the proposed goal, initially, we focus in depth on the concept
of motivation through the analysis of different motivational theories to
understand how to approach this construct from the different perspectives of
scholars in this field. Then, the approach leads us to study the impact that
emotions have on the motivation, learning and academic performance of
students to end up, finally, immersed in the knowledge provided by the
neurosciences, especially within the educational field, neuroeducation.
From these premises this educational proposal is based on the design of
different gamified experiences aimed at motivating students towards learning
the contents presented by the professional module of Training and Career
Guidance in terms of Occupational Risk Prevention.
For the creation of these experiences, we use the ADDIE instructional design
model that accompanies us, in this case, from the beginning of the design until
the evaluation phase of the different experiences, since the implementation of
this proposal is planned for the next academic year, 2021-2022.