[eng] The objective of this thesis is to enlighten every step an export project follows
when trying to enter a foreign market. In this case, it is a German furniture
producer company, and the foreign market refers to Mallorca. In first place, the
company overview is made and the project is detailed. Also, the chosen
destination is explained. Followingly, the target country is described, and the
differences among both are explained in terms of economy, society and work
environment, so that it is possible to establish the market segment it will be
focused on: German residents, holiday-homes and the business sector. Thirdly,
the microenvironment explains where the demand will come from, how this one
going to be supplied and all the legal aspects concerning an export between
member-countries of the EU. The next step requires the internal and external
positive and negative factors affecting the exporting firm, as well as the
description of their values and objectives and how are they planning on meeting
them. Furthermore, it provides the planning of different activities during a
particular time period. The last part shows the numerical reflection including the
Return on Investment. It concludes with a positive outcome.
[spa] El objetivo de este trabajo es ilustrar cada paso que sigue un proyecto de
exportación con la intención de expandirse a un mercado extranjero. En este
caso es una empresa alemana productora de muebles y el mercado extranjero
se refiere a Mallorca. En primer lugar, se explica generalmente la empresa y se
detalla el proyecto de expansión. También se explica el destino escogido.
Después, se describe el país destinatario y se analizan las diferencias entre
ambos países en cuanto a economía, sociedad y entorno laboral. De esta forma
es posible establecer el segmento de mercado objetivo: residentes alemanes,
viviendas vacacionales y otras empresas. En tercer lugar, se explicará a través
del entorno microeconómico de dónde vendrá la demanda, como se proveerá a
ésta, así como los aspectos legales que referidos al comercio entre países
miembros de la Unión Europea. El siguiente paso requiere un análisis interno y
externo, positivo y negativo de los factores afectantes, al igual que describir los
valores de la empresa, sus objetivos y cómo cumplirlos. Además, muestra las
actividades a llevar a cabo durante un periodo de tiempo determinado. Por
último, se refleja numéricamente el retorno de la inversión. Concluirá de forma
positiva.