[cat] Les oportunitats d’aprenentatge s’han multiplicat a dia d’avui gràcies a l’arribada de les TIC.
La diversitat que habita en la societat ha generat l’aparició de recursos que siguin accessibles i
utilitzats per qualsevol persona, siguin quines siguin les seves característiques. Aquí les TIC
aconsegueixen una poderosa importància ja que, en gran mesura, són les que han facilitat el
disseny d’aquests recursos inclusius.
Per tant, aquest treball té com a objectiu principal conèixer i analitzar quin és l’ús que fa
l’equip docent i l’alumnat NEE de les TIC dels centres Joan XXIII i La Puríssima.
La metodologia que s’empra per aconseguir l’objectiu principal és mixta. Aquesta és duita a
la pràctica primerament a través d’un qüestionari enviat als docents dels dos centres i
seguidament, a través de dues entrevistes formulades a la comissió TIC del centre Joan XXIII
i a un docent del centre La Puríssima.
A través de l’anàlisi dels resultats obtinguts, s’ha pogut estudiar la presència i l’ús de les TIC
dins dos centres d’Educació Especial de Mallorca i quin impacte generen aquestes en
l’educació i en l’aprenentatge dels alumnes amb NEE.
Finalment, a partir d’aquest estudi hem pogut determinar tres aspectes claus: la utilització de
les TIC en els processos d’ensenyament-aprenentatge en l’Educació Especial incrementa la
motivació i l’interès dels alumnes NEE; la necessitat de cursos de formació digital i recursos
TIC en el camp de l’Educació Especial i finalment, quin ús es fa de les TIC dins dels dos
centres.
[eng] Learning opportunities have multiplied today thanks to the advent of ICTs.
The diversity in society has led to the emergence of resources that are accessible and usable
by everyone, whatever their characteristics. For this reason, ICTs are of great importance
since, to a large extent, they have facilitated the design of these inclusive resources.
Therefore, the main aim of this study is to find out and analyze how the teaching staff and
SEN pupils use ICT at the Joan XXIII and La Puríssima schools.
The methodology used to achieve the main objective is mixed. This is carried out firstly by
means of a questionnaire sent to the teachers at the two schools, and then by means of two
interviews with the ICT committee at the Joan XXIII school and a teacher at the La Puríssima
school.
Through the analysis of the results obtained, it has been possible to study the presence and use
of ICT in two Special Education centers in Mallorca and the impact they have on the
education and learning of students with SEN.
From this study we have been able to determine three key aspects: the use of ICT in the
teaching-learning processes in Special Education increases the motivation and interest of SEN
pupils; the need for digital training courses and ICT resources in the field of Special
Education and finally, what use is made of ICT within both centers.