[cat] En aquest treball es pretén mostrar la metodologia de l’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP) com una metodologia activa i innovadora que es pot utilitzar a les aules d’Educació Primària. L’ABP és una metodologia que proporciona a l’alumnat el rol de protagonista del seu propi procés d’aprenentatge tot i que el docent també compta amb un paper molt important. Amb l’ABP l’alumne treballa a partir dels seus interessos, fa recerques, investiga, pregunta, col·labora amb els companys, etc. En aquest treball s’analitzarà com va sorgir la metodologia a partir de l’Escola Nova, les característiques principals, quin és el rol del docent i de l’alumnat, quines són les avantatges i desavantatges de la metodologia així com quines són les fases i l’estructura que s’ha de seguir perquè sigui un mètode efectiu.
Per tal de conèixer l’eficàcia que té la metodologia entorn el rendiment acadèmic de l’alumnat durant la seva escolarització, s’analitzaran diversos estudis realitzats a diversos països del món.
Per fer un bon ús de l’ABP hem de sabre que aquesta no és una metodologia que es pugui utilitzar per el simple fet que sigui una moda actual i aplicar-la sense cap tipus de coneixement. Per això, aquest treball a més de ser una síntesi bibliogràfica de l’ABP, es pretén mostrar a través de diversos testimonis realitzats a diversos docents la importància que té rebre formacions abans d’utilitzar aquesta metodologia a les aules, per tal que aquesta sigui productiva i tingui una bona eficàcia.
[eng] This work aims to show the methodology of Project-Based learning as an active and innovative methodology that can be used in Primary Education classrooms. The ABP is a methodology that provides students with the role of protagonist of their own learning process although the teacher also has a very imporant role. With the ABP the Student Works based on his interests, does research, researches, ask, collaborates with colleagues, etc. Thus, this work will analyse how the methodology arose from the Escola Nova, the main characteristics, what is the role of the tearcher and the students, what aret he advantages and disadvantages of the methodology as well as what are the phases and structure to be followed to be an effective method of.
In order to know the effectiveness of the methodology around the acadèmic performance of the students during their schooling, several studies carried out in various countries of the world will be analyzed.
To make good use of ABP we must know that this is not a methodology that can be used for the simple fact that it is a corrent fashion and apply it without any knowledge. Therefore, this work, in addition to bein a bibliographic synthesis of the ABP, is intended to show through various testimonies made to various teachers the importance of receiving training before using this methodology in the classroom, so that it is productive and has a good efficiency.